Hiába jó Magyarország stratégiája, de hogy milyen gyorsan fog történni az elektromos átállás az unióban, abban a kulcsszerepet Németország játssza – mondta a Világgazdaságnak Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a kormány európai szintű járműipari akciótervére vonatkozó kezdeményezésének bemutatásán. A tárcavezető hangsúlyozta, a kormány egyik prioritása az unió soros elnökeként a versenyképesség erősítése, ezt a célt szolgálja a bemutatott javaslatcsomag, ugyanis magas szintű koordinációra és célzott beavatkozásra van szükség az elektromos átállás felgyorsításához.
A probléma szerinte, hogy Európa egyre hátrébb kerül az elektromos autózást tekintve, miközben óriási eltérések vannak a tagállamok között, amin csak átfogó programmal lehet változtatni.
Az ATV azt írta, a tizenegy pontos javaslatcsomag a soros magyar EU-elnökség kezdeményezésére készített és a Versenyképességi Tanács ülésén megvitatott háttérdokumentumban szerepel, amelyben az áll:
- A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozás (az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet) szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kilowattra kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 kilométert.
- Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kilowatt, de lehetőleg 300 kilowatt teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekventált területeken (bevásárlóközpontok, parkok stb. )
- EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900–1500 euró támogatás bevezetése javasolt.
- A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
- Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
- A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
- Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
- Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
- A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- A közlekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni.
A javaslatok teljesítése érdekében a magyar kormány szerint egy munkacsoport szükséges, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel – ezt javasolják az Európai Bizottságnak.