Nagy Márton: Kapjanak több ezer eurót, akik elektromos autót vásárolnak!

A tárcavezető szerint az EU célzott beavatkozására van szükség az elektromos átállás felgyorsítása érdekében.

Forrás: Világgazdaság, ATV2024. 07. 10. 10:53
NAGY Márton
Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába jó Magyarország stratégiája, de hogy milyen gyorsan fog történni az elektromos átállás az unióban, abban a kulcsszerepet Németország játssza – mondta a Világgazdaságnak Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a kormány európai szintű járműipari akciótervére vonatkozó kezdeményezésének bemutatásán. A tárcavezető hangsúlyozta, a kormány egyik prioritása az unió soros elnökeként a versenyképesség erősítése, ezt a célt szolgálja a bemutatott javaslatcsomag, ugyanis magas szintű koordinációra és célzott beavatkozásra van szükség az elektromos átállás felgyorsításához.

A probléma szerinte, hogy Európa egyre hátrébb kerül az elektromos autózást tekintve, miközben óriási eltérések vannak a tagállamok között, amin csak átfogó programmal lehet változtatni. 

Az ATV azt írta, a tizenegy pontos javaslatcsomag a soros magyar EU-elnökség kezdeményezésére készített és a Versenyképességi Tanács ülésén megvitatott háttérdokumentumban szerepel, amelyben az áll:

  1.  A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozás (az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet) szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kilowattra kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 kilométert.
  2. Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kilowatt, de lehetőleg 300 kilowatt teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekventált területeken (bevásárlóközpontok, parkok stb. )
  3. EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900–1500 euró támogatás bevezetése javasolt.
  4. A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
  5. Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
  6. A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
  7. A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
  8. Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
  9. Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
  10. A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
  11. A közlekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni.

A javaslatok teljesítése érdekében a magyar kormány szerint egy munkacsoport szükséges, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel – ezt javasolják az Európai Bizottságnak.

Borítókép: Nagy Márton (Fotó: MTI/Nagy Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.