A jövő héten érkezik meg a Magyar Honvédség első KC–390-es taktikai szállítógépe + Videó

A KC-390, a brazil Embraer cég által a 2000-es évek követelményei alapján kifejlesztett és gyártott sugárhajtású katonai szállítógép, amely messze lekörözi a lassan 70. évébe lépő amerikai C–130 Herculest.

2024. 08. 31. 13:28
Fotó: CLAUDIO CAPUCHO
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A jövő hét a légierőé lesz, a napokban érkezik meg az Embraer vállalattól vásárolt nagyméretű, KC–390 típusú szállító repülőgépünk, ez a magyar légierő és ezen keresztül a Magyar Honvédség egyik nagyon fontos új kiegészítő képessége lesz – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf az uniós védelmi miniszterek brüsszeli találkozóját követő sajtótájékoztatón. A Hír TV tudósítása szerint a magyar honvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy

a taktikai szállítórepülőgép érkezése, és az elmúlt napokban a tatai páncélos dandárhoz beérkezett újabb három darab Leopard 2A7HU harckocsi jelentette fejlesztés csak egy-egy szem abban a láncban, ami az újabb és újabb eszközök érkezését jelenti.

Mint azt a Magyar Nemzet korábban megírta: a Magyar Honvédség a tervek szerint két KC–390-es repülőgépet vásárolt, mivel ehhez a repülőgéphez hasonló teherszállító gépei még nem voltak a légierőnek. A KC–390-es repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. A KC–390-es a mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is felülmúlja az elődje képességeit. 

A most megérkező gép idén tavasszal már járt a kecskeméti légibázison, tesztelési, és a titokvédelmi okok miatt külföldre, a szövetségen kívüli Brazíliába nem kiszállítható NATO-kommunikációs, elektronikai eszközök illesztése és kalibrálása céljából.

Mind a két megrendelt gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.

A KC-390-nek van egy további képessége: a rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.

Ami a KC–390-es szállítási kapacitásait illeti, kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules képességeit. 

 

Fotó: Gerson Fujiki

A két gép közötti különbséget az is jól érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.

Az új brazil katonai szállítógépet a gyártó ország és hazánk mellett megrendelte már Portugália, Hollandia, Ausztria, Csehország ás Dél-Korea. A típus iránt érdeklődik többek között Svédország, Görögország, Egyiptom és Dél-Afrika is. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.