Gripen vadászgépek kíséretében leszállt Kecskeméten a Magyar Honvédség új taktikai katonai szállítógépének első példánya.
A KC-390 Millennium sugárhajtású szállítógép a brazíliai Sao Paolo államban lévő Embraer gyár repteréről először az onnan 2500 kilométerre lévő Recifébe repült, majd Recife repteréről – az indulást egy helyi repülőgépfotós videón meg is örökítette – az Atlanti-óceánt átrepülve, több mint 4500 kilométert 6 óra 20 perc alatt megtéve érkezett meg az afrikai kontinens előterében lévő, Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetekre.
A modern vonalú, gyors, sugárhajtású katonai teherszállítógép a Gran Canaria-i közbenső pihenőt követően újabb, közel 4000 kilométert repülve, Nyugat- és Közép-Európát átszelve érkezett meg csütörtök délelőtt kecskeméti állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Szállítórepülő-századához.
Új képességre tett szert a légierő
Mint azt a Magyar Nemzet korábban megírta: a Magyar Honvédség két KC–390-es repülőgépet vásárolt, mivel ehhez a repülőgéphez hasonló teherszállító gépei még nem voltak a légierőnek. A KC–390-es repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. A KC–390-es a mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is felülmúlja az elődje képességeit.
A most megérkező gép idén tavasszal már járt a kecskeméti légibázison, amiről a Kecskeméti Televízió is beszámolt. A látogatás célja tesztelés, és a titokvédelmi okok miatt külföldre, a szövetségen kívüli Brazíliába nem kiszállítható NATO-kommunikációs, elektronikai eszközök illesztése és kalibrálása volt.
Mind a két megrendelt gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.
– számolt be lapunknak még áprilisban Tömböl László nyugállományú vezérezredes. A nemzeti fegyverzeti igazgató akkor azt is elmondta, a KC-390-nek van egy további képessége: a rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.
A Herculesé a múlt, a Millenniumé a jövő
Ami a KC–390-es szállítási kapacitásait illeti, kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules képességeit.
A két gép közötti különbséget az is jól érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.
Az új brazil katonai szállítógépet a gyártó ország és hazánk mellett megrendelte már Portugália, Hollandia, Ausztria, Csehország ás Dél-Korea. A típus iránt érdeklődik többek között Svédország, Görögország, Egyiptom és Dél-Afrika is.
Egy szem a láncban
– Az Embraer vállalattól vásárolt nagyméretű, KC–390 típusú szállító repülőgépünk a magyar légierő és ezen keresztül a Magyar Honvédség egyik nagyon fontos új kiegészítő képessége lesz – jelentette be néhány napja Szalay-Bobrovniczky Kristóf az uniós védelmi miniszterek brüsszeli találkozóját követő sajtótájékoztatón. A Hír TV tudósítása szerint a magyar honvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy a taktikai szállítórepülőgép érkezése, és az elmúlt napokban a tatai páncélos dandárhoz beérkezett újabb három darab Leopard 2A7HU harckocsi jelentette fejlesztés csak egy-egy szem abban a láncban, ami az újabb és újabb eszközök érkezését jelenti.