A KC–390-esekkel új képességekhez jut a honvédség

A KC–390-es minden mutatóban felülmúlja a legendás amerikai C–130 Herculest, katonák, ejtőernyősök szállítása mellett képes egészségügyi ellátást, evakuációt támogatni, de akár a levegőben is feltöltheti a Gripeneket – minderre képes a Magyar Honvédség új repülőgépe – számolt be a Magyar Nemzetnek Tömböl László nyugállományú vezérezredes. A nemzeti fegyverzeti igazgató azt is elmondta, a KC–390-es Millennium első példánya egy többhetes tesztelési, validációs időszakra érkezett Magyarországra, a két megrendelt gép jövőre már Kecskeméten szolgál.

2024. 04. 13. 6:10
20240412__MI_124
A KC-390 katonai szállítórepülő érkezése Kecskemétre. Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KC–390-es a repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. Méretük, sebességük, a hatósugaruk és a szállítható teher tömege alapján is kiemelkedik az elődjéhez képest – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Tömböl László vezérezredes az első magyar felségjelű KC–390-es teherszállító gép kecskeméti leszállása kapcsán.

20240412__MI_116
Gripenek kísérték a légierő új teherszállító gépét, a KC–390 Millenniumot Fotó: Mirkó István

 

Különleges képességek

A nemzeti fegyverzeti igazgató az új típus különleges képességei kapcsán elmondta: 

mind a két gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.

– A feladathoz a honvédség beszerezte a KC–390-esek rakterében elhelyezhető utántöltőtartály-készletet. Itt meg kell jegyezni, hogy a Gripen-pilóták egy része korábban már kapott kiképzést légi utántöltésre, de a gyakorlások elmaradása miatt fel kell frissíteni a készségeket – tette hozzá. Tömböl László ismertette: 

20240412__MI_121
Kecskeméten fognak települni az új KC–390-esek Fotó: Mirkó István

van egy további képesség: a rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két darab Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.

 

A Herculest is lekörözi 

Ami a KC–390-es szállítási kapacitásait illeti, kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules képességeit. 

A két gép közötti különbséget az is jól érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.

A KC–390-es pénteki leszállása kapcsán Tömböl László elmondta, a 2020-ban megrendelt gépek közül az első a NATO minősített eszközeinek beszerelése miatt érkezett Kecskemétre, ezeket a munkálatokat ugyanis titokvédelmi, biztonsági okok miatt nem tudják elvégezni a nem NATO-tag Brazíliában, a különleges elektronikai eszközök nem szállíthatók ki a dél-amerikai országba.

20240412__MI_135
A gépet még brazil személyzet repülte át a többhetes validációs eljárásra Fotó: Mirkó István

– A beépítéseket egy szövetséges üzemeltető, Portugália szakembereinek segítségével végzik el két-három hét alatt. A második gép esetében is hasonlóan fognak eljárni – fogalmazott a nemzeti fegyverzeti igazgató, aki beszélt a leendő személyzet kiképzéséről is.

A típus leendő pilótáinak és műszaki személyzetének kiképzése jelenleg is folyik Brazíliában, illetve lesz még egy kiképzési turnus, a résztvevők ősszel fognak elutazni a gyártó országba

– számolt be a vezérezredes. Hozzátette: ami a jövőbeni magyarországi állomáshelyüket illeti, a kecskeméti repülőtéren pluszfejlesztésekre nem volt szükség, a bázis képes fogadni és üzemeltetni a típust.

 

Igazi sikertörténet 

Amikor a gépeket hazánk 2020-ban megrendelte, sokan szkeptikusak voltak, hiszen még csak a gyártó ország légierejének és egyetlen NATO-tagnak, Portugáliának volt az új típusra szerződése, de azóta igazi sikertörténet lett a minden téren XXI. századi színvonalat képviselő fejlesztés – Hollandia, Ausztria, Csehország is ilyen gépek rendszeresítését tervezi.

– Jelenleg több tucat gép eladására van kilátás Európában – tette hozzá a nemzeti fegyverzeti igazgató.

Ami a közös, Pápán állomásozó NATO légiszállítási ezred C–17-es gépeit illeti, Tömböl László elmondta: a KC–390-esek rendszeresítése nem érinti az itt felhasználható éves repülési óraszámot.

– Azok a gépek egy másik kategóriát, a stratégiai légiszállítási kapacitást képviselik – jegyezte meg. Arra kérdésre, hogy egy kisebb, a többi NATO-szövetségesnél meglévő, az An–26-os kategóriáját lefedő turbópropelleres gépet rendszeresíthet-e a Magyar Honvédség, a vezérezredes azt válaszolta, hogy 

a haderőfejlesztés egy későbbi szakaszában lehet szó olyan könnyebb gépek beszerzéséről, amelyek a különleges műveleti egységek feladatait, kiképzését támogathatják.

20240412__MI_123
Ízig-vérig XXI. századi technika a Magyar Honvédség új büszkesége Fotó: Mirkó István

A második is érkezik

Azt is megtudtuk, hogy a két KC–390-es közül a tervek szerint az első a harmadik negyedév végén érkezhet meg végleg Magyarországra. A második gép pedig várhatóan a jövő évben, 2025 elején landolhat a kecskeméti betonon. 

Jövőre mindenképpen testközelből is megismerhetik a Magyar Honvédség legújabb katonai szállító repülőgépét

– tette hozzá.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.