A KC–390-es a repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. Méretük, sebességük, a hatósugaruk és a szállítható teher tömege alapján is kiemelkedik az elődjéhez képest – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Tömböl László vezérezredes az első magyar felségjelű KC–390-es teherszállító gép kecskeméti leszállása kapcsán.

Különleges képességek
A nemzeti fegyverzeti igazgató az új típus különleges képességei kapcsán elmondta:
mind a két gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.
– A feladathoz a honvédség beszerezte a KC–390-esek rakterében elhelyezhető utántöltőtartály-készletet. Itt meg kell jegyezni, hogy a Gripen-pilóták egy része korábban már kapott kiképzést légi utántöltésre, de a gyakorlások elmaradása miatt fel kell frissíteni a készségeket – tette hozzá. Tömböl László ismertette:

van egy további képesség: a rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két darab Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.
A Herculest is lekörözi
Ami a KC–390-es szállítási kapacitásait illeti, kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules képességeit.
A két gép közötti különbséget az is jól érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.
A KC–390-es pénteki leszállása kapcsán Tömböl László elmondta, a 2020-ban megrendelt gépek közül az első a NATO minősített eszközeinek beszerelése miatt érkezett Kecskemétre, ezeket a munkálatokat ugyanis titokvédelmi, biztonsági okok miatt nem tudják elvégezni a nem NATO-tag Brazíliában, a különleges elektronikai eszközök nem szállíthatók ki a dél-amerikai országba.