Széthullóban a budapesti felüljárók, de a felújítás még várat magára

A fővárosi önkormányzat nemrég bejelentette, a pesti fonódó villamos építéséhez kapcsolódóan lebontják a Nyugati téri felüljárót. Ennek apropóján lapunk megnézte, milyen állapotban vannak a főváros tulajdonában lévő budapesti felüljárók.

2024. 08. 13. 4:45
Felüljáró a budapesti Biodóm mellett. Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKK tervei szerint, a fonódó villamoshálózat kiépítéséhez kapcsolódóan a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között 2,2 kilométernyi villamospálya épül, ami összefogja a széttagolt pesti hálózatot. A villamosvonal építésével együtt elbontják a Nyugati téri felüljárót, megújítják az érintett köztereket és javítják a kerékpáros infrastruktúrát.

A kiírás szerinti a befejezési határidő 2027. december 31., amely akkor sem tarthat tovább, ha a Nyugati aluljáró teljes körű felújítására és a Szabadság híd megerősítésének tervezésére, valamint a szükséges engedélyek megszerzésére is sor kerül. 

A fővárosi önkormányzat által elbontásra ítélt felüljáró azonban csak egy a sok közül, ugyanis Budapest-szerte számos, nagyjából a Nyugati térivel azonos korú és állapotú műtárgy van, amelyre sokkal kevesebb figyelmet fordít a baloldali városvezetés.

Ilyen a népligeti felüljáró, amelynek katasztrofális állapotba kellett kerülnie ahhoz, hogy a főváros elkezdjen érdemben foglalkozni vele. Ekkor egy hatástanulmányt kért a fővárosi önkormányzat, amely megállapította, hogy a híd betonból készült tartószerkezeteinek jó a minősége, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát. 

Azonban a szakértők kiemelték, sürgős állagvédelmi munkálatokra lenne szükség. A fővárosi önkormányzat ezt követően bejelentette, élettartam-hosszabbító beruházást fognak végrehajtani a felüljárón. Azonban a felújítás a tervek szerint csak 2025-ben fog megkezdődni. 

A népligetihez hasonlóan a Flórián téri felüljáró sincsen túl jó állapotban. Ez köti össze a Róbert Károly körutat és a 11-es főutat, tehát fontos Pest–Buda összeköttetésről beszélhetünk. Ennek a hídnak a felújítását a Tarlós István vezette főváros már megtervezte, ám a tervekből egyelőre semmi sem lett. Azóta a felüljáró állaga elképesztő mértékben romlik, 2022 őszén már gyerekfej méretű betondarabok hullottak az aluljáró bejáratánál. A Fővárosi Közgyűlés 2024. márciusi ülésén döntött a beruházás megvalósításához szükséges források biztosításáról, azonban a naponta több tízezer jármű haladását biztosító felüljáró rekonstrukciója 2025-ben fejeződhet be.

Szemre a népligetinél és a Flórián térinél is rosszabb állapotban van a BAH-csomópontban lévő felüljáró, amely a Budaörsi és a Hegyalja utat kapcsolja össze. A pillérek ugyanis szó szerint rohadnak, és maga a felüljáró szerkezete is romos képet fest alulnézetből. A felújításról azonban szó sincs, miközben a felüljáró felelős a pesti belváros felől érkező forgalom elvezetéséért.

A Hungária körúti felüljáró-rendszer is borzasztó állapotban van. A kereken 40 éves utak a Hungária körutat és a Városligetet kapcsolják össze az M3-as autópálya bevezető szakaszával. Nem túlzás azt állítani, hogy ezeken a felüljárókon bonyolódik a fővárosi forgalom legnagyobb része. Aki naponta közlekedik rajta, az tudja, hogy az útburkolat is csapnivaló állapotban van, ám a hidak szerkezete már-már életveszélyes. 2022 decemberében a Mexikói útnál néhány parkolóhelyet lezártak omlásveszély miatt, de ez a javítás csupán tüneti kezelésnek bizonyult.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.