A repülőutak ma biztonságosabbak, mint bármikor korábban: egy a 13,7 millióhoz az esélye annak, hogy egy utas bárhol a világon életét veszíti egy repülőgép-szerencsétlenségben – adta hírül az Euronews.
Az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a 2018 és 2022 között légi úton utazók és a légi balesetekben regisztrált halálesetek számáról szóló globális adatokat elemezték és megállapították:
a repülőgép-balesetekben életüket vesztő emberek száma átlagosan hét százalékkal csökkent évről évre.
Ezek az eredmények a „folyamatos javulás” mintáját követik, amely 1968-ban kezdődött, amikor a halálos áldozatok száma évente átlagosan 7,5 százalékkal csökkent, még úgy is, hogy a felszállások száma folyamatosan nőtt.
A tanulmány apropóját az adta, amikor az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat egy sor műszaki problémával nézett szembe, amelyek miatt a vállalat kénytelen volt leállítani a 777-9-es típus tesztrepüléseit. Emlékezetes eset volt, amikor első futómű nélkül szállt le egy Boeing 767-es Isztambulba, miután az alaktrész nem működött. A repülőgép orral a kifutópályának csapódott.
Ugyanakkor a halálos légi balesetek aránya 36 százalékkal magasabb egyes országokban, derítette ki a tanulmány.
A balesetek aránya attól függ, hogy az emberek melyik országból és melyikbe repülnek, a kutatók a világszerte rögzített repülésbiztonsági adatok alapján három – alacsony, közepes és magas – kockázati csoportba osztották az országokat.
A legalacsonyabb kockázatot az 1-es szintű csoport jelenti, amelybe az Európai Unió, Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán, Kanada, Montenegró, Új-Zéland, Norvégia, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok tartozik.
A 2. szintű (közepes kockázatú) csoportba tartozó országok közé tartozik Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong, India, Jordánia, Katar, Kuvait, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország, Dél-Afrika, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek.
A világ többi része a 3. szintre, a magas kockázatú csoportba sorolható.
Az első két szint esetében a halálozás kockázata egy nyolcvanmillió utasra vetítve, derül ki a tanulmányból. Ezekben az országokban él a világ nyolcmilliárd lakosának több mint fele.
Ilyen arány mellett egy átlagos utas 220 000 éven keresztül minden nap véletlenszerűen választhatna egy járatot, mielőtt halálos baleset áldozatává válna
– áll a jelentésben. A tanulmány megállapította, hogy a halálozás kockázata mintegy 36 százalékkal magasabb a 3-as szintű országok esetében, de a halálesetek száma ott is csökken.