– Kiemelték a földből egy Messerschmitt ME–109-es német katonai repülőgép roncsdarabjait Vámosszabadi közelében. A roncs legértékesebb része a Daimler–Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki – jelentette be az MH Kiss József 86. Helikopterdandár hadtörténésze. Magó Károly zászlós, aki egyben a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke is, felidézte: Alasztics Ervin helytörténeti kutató kereste meg azzal, hogy vélhetően beazonosította az 1944. december 6-án lezuhant gép helyét.
Magnetométerrel vizsgálták meg a területet, amely kimutatta, hogy a gép motorja a földben van, majd október 14-én indult a tervszerű kutatás, amely az igen magas talajvízszint és a laza talajszerkezet miatt leletmentésbe torkollt. Magó Károly kiemelte:
végül nem kihúzták, hanem egy markoló segítségével kiemelték a motort és a roncs darabjait.
– A mocsaras, iszapos talaj jól konzerválta a motort, de egyes részei, mint az áttételház vagy a szelepfedelek, korrodáltak a földben. Összességében a motor jó állapotban van – mondta. Hozzátette: a feltáráson a repülőgép szerkezetének különböző elemeit is sikerült kiemelni, egyebek mellett egy üzemanyagtartály-darabot, fegyverzetet és kettétört futóműdarabot.
A sérülésekből látszik, hogy a gép nagy erővel csapódott a földbe.
A roncsdarabokat először Vámosszabadiban állítják ki, majd átszállítják Szolnokra, a központi gyűjteménybe.
Arasztics Ervin felidézte, hogy 1944. december 6-án reggel 31 B 24-es nehézbombázó szállt fel a dél-olaszországi Pantelleria légitámaszpontról azzal a céllal, hogy a pozsonyi rendező pályaudvart bombázza. A felhős idő miatt azonban Dévényújfalu vasúti pályáját támadták.
A kötelék 61 tonna rombolóbombát dobott le, majd miután visszaindultak, a Felvidékről felszálló 15-20 Messerschmitt ME–109 típusú vadászgép megtámadta a köteléket, és négy bombázót lőtt ki.
A légi ütközetben három Messerschmitt is lezuhant, kettő szlovák területre, egy pedig Vámosszabadi, az akkor még Alsóvámosnak nevezett község közelébe. A gép egy morotvába zuhant, és hamar belesüllyedt az iszapos talajba.
A gép pilótája, Alfred Hirsch életét vesztette, és a vámosszabadi temetőben temették el. 1994-ben exhumálták, és a veszprémi katonai temetőben helyezték örök nyugalomra.