Erdei Krisztián, a pécsi MCC vezetője köszöntőjében elmondta, az MCC hisz a könyvalapú oktatásban és az évszázados hagyományokra épülő pedagógiai módszerekben. Előnyökkel jár a modern technika használata, de ez csak a nemzeti és kulturális tudásanyag továbbadása segítésében képzelhető el. A köszöntőt követően izgalmas, az okoseszközök, mobiltelefonok használatának előnyeiről és hátrányairól szóló panelbeszélgetést tartottak.
A Baranya vármegyei hírportál szerint Gyuris Petra tanulásmódszertani tanácsadó kifejtette, a gyerekeknél a digitális eszközök használata alapvető kognitív mechanizmusokat változtat meg, melyek következtében teljesen másképp működik a figyelemközpontjuk.
Egy tanárnak ezekkel az eszközökkel kell versenyeznie a figyelemért folytatott harcban, ami nagyon nehéz feladat
– mondta a PTE-BTK Pszichológiai Intézetének docense.
Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet kutató-szakértője emlékeztetett, a Z generáció a 2010-es évek elején tömegesen váltott az analóg eszközökről az okoseszközökre.
Ezekben az években kezdett növekedni a tinédzser korosztály körében a depresszió és a különböző szorongásos betegségek. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a bizonyított összefüggéseket.
– tette hozzá a szakértő.
Rintek Jakab, pécsi egyetemi programos hallgató kérdésére válaszolva a résztvevők felhívták a figyelmet arra a tényre, hogy ha a telefon csak akár a közelben, például az iskolatáskában van, már az is 20-30 százalékos figyelemelvonást okozhat a diákoknál.
Vannak olyan pedagógiai módszerek, melyek hatékonyak a diákok figyelmének megszerzéséért folyó versenyben. Ami viszont fontos, hogy az okoseszközöket korlátozni szükséges az intézmények falain belül
– mutatott rá Pöltl Ákos.
Gyuris Petra szerint szülőként érdemes azon elgondolkodnunk, hogy míg a fizikai térben túlóvjuk a gyermekeinket, a digitális térben nem védjük meg őket eléggé.
A mobiltelefonok mellett a stressz kérdése is terítékre került
A konferencia délutáni részében Zsidi Zsófia klinikai szakpszichológus, az MCC Középiskolás Program vezető oktatója interaktív gyakorlatokkal igyekezett felhívni a pedagógusok figyelmét a különböző stresszforrásokra, valamint azok kezelési lehetőségeire.
Szabolcsi Marcell dráma- és színházpedagógus, magyar–történelem szakos tanár pedig a játékos módszerek és a hagyományos technikák tantermen belüli ötvözési lehetőségeire mutatott izgalmas példákat az eseményen részt vevő pedagógusoknak. A „gamifikáció”, játékon alapuló tanulás szerinte hatékony módszer a szorgalom és a motiváltság növelése érdekében.
A Baranya vármegyei tanárok a szünetekben a teljesítmény vizsgálatára alkalmas modern eszközökkel ismerkedhettek meg Szuromi Márton, az MCC Mentális és Fizikai Képességfejlesztési Csoport szakemberének segítségével.