Karácsonyék cserbenhagyták a külső kerületekben élőket

Az utazók biztonságát szavatolni hivatott BKK-rendészet ugyan létrejött január elsejével, azonban a csoport a fővárosi önkormányzat közlése szerint nem fog szolgálatot teljesíteni a HÉV vonalain. Annak ellenére nem terjesztik ki a rendészet működését a budapesti helyiérdekű vasútra, hogy ezeken a járatokon tapasztalható a legtöbb közbiztonsági probléma, garázdaság.

2025. 01. 06. 5:17
A MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zrt. H6-os (másként a 252-es vasútvonal; 2011-ig ráckevei HÉV) egyik szerelvénye hamarosan indul a Közvágóhídnál lévő végállomásáról a Csepel-sziget déli részébe, 22 települést érintve. Fölötte a vasúti felüljárón egy Stadler Flirt típusú modern zónázó személyvonat halad Győr felé.
Fotó: MTI/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A HÉV-ek állami fenntartásában, a MÁV-HÉV Zrt. üzemeltetésében működnek, értelemszerűen a BKK rendészet jog-, feladat- és hatásköre csak a BKK-járatokra terjed ki, a HÉV-ekre nem – írta lapunk kérdésére válaszolva a fővárosi önkormányzat. Kifejtették: az ígéreteknek megfelelően január 1-jétől a Főváros Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága (FÖRI) hatályba lépett új szmsz-ének megfelelően a szolgálati igazgatóhelyettes irányítása alatt megalakult a BKK rendészeti osztály 75 státussal, a létszámot folyamatosan töltik. 

A BKK rendészeti osztály munkatársai éjjel és nappal, a BKK és a BKV Zrt. szerződött vagyonőreivel közösen, valamint a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal együttműködve végzik a BKK-járatok, valamint az aluljárók és a megállók ellenőrzését. 

Amint arról korábban beszámoltunk, a BKK-rendészet terve ambiciózusnak indult: Vitézy Dávid szavai szerint 200 fővel kívánta felállítani a rendészeti szervezetet, amely a közlekedési szabályok betartatásában, a közösségi közlekedési eszközökön a biztonság fenntartásában játszott volna szerepet. A valóság azonban kiábrándító képet mutat: Karácsony Gergely főpolgármester mindössze 75 főre szűkítette a BKK-rendészet létszámát, a csoport pedig hosszas előkészítés után csak most, 2025 januárjában kezdheti el a munkát. A Városháza a létszám megfelezését a finanszírozási nehézségekkel indokolta. 

 

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója korábban lapunknak elmondta, a fővárosi önkormányzat a választási kampányban nem a BKK rendészet létrehozása, hanem annak szerintük hajléktalanellenes retorikája ellen emelt szót. A volt főpolgármester-helyettes elmondta: a FÖRI-nél közterület-felügyelők, vagy segédfelügyelők vannak alkalmazásban. Közterület-felügyelő pedig a jogszabályok szerint az lehet, aki ezen képesítésre szóló jogszabálynak megfelel. Vagyis cselekvőképes, büntetlen előéletű, minimum középfokú végzettséggel rendelkezik, és leteszi a közterület-felügyelői vizsgát, vagy az ezzel kapcsolatos közszolgálati szakképesítése van.

A BKK-rendészetet azért a FÖRI részeként hozzuk létre, mert ott vannak olyan intézkedésre jogosult személyek, vagyis a közterület-felügyelők, aki a törvény szerint eljárhatnak egyes esetekben

 – mondta el Kiss Ambrus. Hangsúlyozta: a BKK-rendészet létrehozásával párhuzamosan kiemelt feladat, hogy a közösségi közlekedési eszközökről leszállított hajléktalanok ne maradjanak a megállókban, ahol télen könnyűszerrel megfagyhatnak. A hajléktalanok ellátását segítő rendszer a főigazgató elmondása szerint már most is működik.

 

Ha például egy buszsofőr azt látja, hogy valaki fekszik a megállóban a padon, akkor jelzést kell adnia arról a BKK diszpécseri szolgálatának. Ugyanez igaz a FÖRI dolgozóira is. Hogyha látják, hogy valaki fekszik egy buszmegállóban, akkor meg kell kérdezniük tőle, tudnak-e valamit segíteni neki, illetve értesíteniük kell a diszpécserszolgálatot

 – tette hozzá a politikus. Kiss Ambrus a Magyar Nemzet kérdésére válaszolva kiemelte: a BKK rendészet felállításával párhuzamosan nem tervezik a diszpécserszolgálat bővítését. A döntés azonban problémát okozhat, ugyanis a BKK diszpécserszolgálatának így idén januártól a jelenlegi létszám mellett a közösségi közlekedés sofőrjeinek bejelentései mellett a közlekedők jelzéseivel is foglalkoznia kell, ami könnyen túlterheltté teheti a rendszert.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.