Idén is ellenőrzi az általános reklámszabályok és a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások betartását a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalokkal együtt, ezzel hozzájárulva a magyar családok és fogyasztók védelméhez.
A modern technikai eszközök széles körű terjedése és a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok, mint eladásösztönző eszközök, nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit.
A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú, ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízió-műsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének – beleértve a jelmondatot is – magyar nyelven kell szerepelnie. Ez alól kivételt a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent.
Az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni. A gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.
A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok a legutóbbi nyelvvédelmi vizsgálat során
több mint 300 reklámot és száznál is több fogyasztói tájékoztatást és üzletfeliratot ellenőriztek.
Az ellenőrzött gazdasági reklámok 12 százalékában tapasztaltak jogsértést: összesen 34 televízió-műsor, 130 rádióműsor, 49 elektronikus hírközlő hálózaton megjelenő sajtótermék, 67 szabadtéri reklámhordozó, 32 nyomtatott sajtótermék és öt egyéb reklámhordozó ellenőrzésére került sor. Az egyes ellenőrzött típusok közül a legnagyobb kifogásolási arány a szabadtéri reklámhordozóknál fordult elő, 42 százalékban.
– A nyelvvédelmi szabályok vizsgálata mellett az idei évben folyamatosan zajló ellenőrzések olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is fókuszálnak, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma, vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma, de az egyes áruk reklámozására vonatkozó korlátozásokat és tilalmakat is vizsgálni fogjuk,
különös tekintettel a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök hirdetéseire,
valamint a temetkezési szolgáltatások reklámjaira – közölte Pintér István, az NKFH elnöke.