A magyar nyelvi szabályokat is ellenőrzik a reklámokban a kormányhivatalok

A szabadtéri hirdetésekkel van a legtöbb probléma.

Forrás: MTI2025. 02. 22. 10:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén is ellenőrzi az általános reklámszabályok és a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások betartását a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalokkal együtt, ezzel hozzájárulva a magyar családok és fogyasztók védelméhez.

A modern technikai eszközök széles körű terjedése és a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok, mint eladásösztönző eszközök, nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit.

A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú, ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízió-műsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének – beleértve a jelmondatot is – magyar nyelven kell szerepelnie. Ez alól kivételt a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent.

Az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni. A gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.

A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok a legutóbbi nyelvvédelmi vizsgálat során

több mint 300 reklámot és száznál is több fogyasztói tájékoztatást és üzletfeliratot ellenőriztek.

Az ellenőrzött gazdasági reklámok 12 százalékában tapasztaltak jogsértést: összesen 34 televízió-műsor, 130 rádióműsor, 49 elektronikus hírközlő hálózaton megjelenő sajtótermék, 67 szabadtéri reklámhordozó, 32 nyomtatott sajtótermék és öt egyéb reklámhordozó ellenőrzésére került sor. Az egyes ellenőrzött típusok közül a legnagyobb kifogásolási arány a szabadtéri reklámhordozóknál fordult elő, 42 százalékban.

– A nyelvvédelmi szabályok vizsgálata mellett az idei évben folyamatosan zajló ellenőrzések olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is fókuszálnak, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma, vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma, de az egyes áruk reklámozására vonatkozó korlátozásokat és tilalmakat is vizsgálni fogjuk,

különös tekintettel a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök hirdetéseire,

valamint a temetkezési szolgáltatások reklámjaira – közölte Pintér István, az NKFH elnöke.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.