Több mint két évtizede nem volt olyan alacsony a közlekedési balesetek száma Budapesten, mint 2024-ben. A rendőrségi statisztika szerint tavaly 2900 személyi sérüléssel járó balesetet helyszíneltek a fővárosban, míg az előző évben ez a szám meghaladta a 3800-at.

A halálos közlekedési balesetek száma is jelentősen csökkent: 2023-ban 43-an vesztették életüket Budapesten közúti balesetben, 2024-ben viszont ez a szám 32-re csökkent. A súlyos közlekedési balesetek száma pedig 875-ről 652-re esett vissza.
A rendőrség szerint az egyik legfőbb baleseti ok továbbra is a gyorshajtás, amely az összes baleseti ok közül a második leggyakoribb. 2024-ben 13 ember halt meg a sebességtúllépés miatt bekövetkezett balesetekben.
Melyek a legveszélyesebb utak Budapesten?
Bár a balesetek száma csökkent, néhány fővárosi útszakasz továbbra is különösen veszélyes. A baleseti statisztika szerint az Árpád híd kiemelten balesetveszélyes helyszín, ahogyan a belvárosi csomópontok és a nagyobb útkereszteződések is.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság szerint a legveszélyesebb kereszteződések közé tartozik az Árpád híd és a Róbert Károly körút csomópontja, a Hungária körút és a Kerepesi út találkozása, valamint az Üllői út és a Határ út kereszteződése.
Ezeken a helyszíneken gyakran fordul elő autó és villamos ütközése, valamint gyorshajtásból fakadó balesetek.
Jó tudni: traffipaxok Budapesten
A balesetek számának csökkenéséhez nagyban hozzájárult a sebességmérés szigorítása. 2024 októberében 26 helyszínen állítottak üzembe fix traffipaxokat, amelyek 47 sáv forgalmát figyelik a nap 24 órájában. A rendőrség szerint a kamerák egyértelműen visszaszorították a gyorshajtást.
2023 novemberében még 52 937 gyorshajtást rögzítettek, 2024 februárjában viszont már csak 21 839-et.
A traffipaxok száma Budapesten tehát növekedett, és ez egyértelműen visszafogta a gyorshajtókat.
Emellett a kerületi önkormányzatok is bekapcsolódtak a sebesség-ellenőrzésbe: a II. és III. kerületben traffiboxokat telepítettek, amelyek tavaly 11 414 sebességtúllépést rögzítettek.
A rendőrök hordozható sebességmérő eszközökkel is dolgoznak: 2024-ben 77 534 gyorshajtót mértek be mobil traffipaxokkal.
Illegális gyorsulási versenyek a fővárosban
A rendőrség tavaly 47 alkalommal szervezett célellenőrzést illegális gyorsulási versenyek ellen, amelyek során 202 esetben intézkedtek sebességtúllépés miatt.
A hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak a driftelés megfékezésére is: 137 esetben szabtak ki helyszíni bírságot azokra, akik parkolókban vagy közutakon sodródó manővereket hajtottak végre.
A jármű-átalakítás engedély nélkül szintén gyakori probléma, ezért a rendőrség a társhatóságokkal együtt 93 szabálysértési eljárást indított illegálisan módosított autók miatt.
Ittas vezetés: zéró tolerancia van érvényben
A rendőrség 2024-ben több mint 311 ezer alkoholszondás ellenőrzést végzett Budapesten. Ez a szám háromszorosa a 2020-as ellenőrzéseknek, ami azt mutatja, hogy az ittas vezetés elleni fellépés rendkívül szigorú.
A szigorítás eredményesnek bizonyult: az ittasan okozott balesetek aránya 4,4 százalékra csökkent, és több mint 3000 ittas vezetőt szűrtek ki a forgalomból.
A rendőrség egyértelmű üzenete: aki Budapesten vezet, jó eséllyel számíthat alkoholszondás ellenőrzésre.
Mi várható 2025-ben?
A Budapesti Rendőr-főkapitányság célja, hogy tovább csökkentse a közlekedési balesetek számát a fővárosban. Ehhez több intézkedést is bevezetnek.
További telepített traffipaxok kihelyezése, még szigorúbb sebesség-ellenőrzések, az illegális gyorsulási versenyek és driftelés visszaszorítása, valamint a fokozott ittas vezetés elleni fellépés is része a terveknek.