Egyre kevesebb a súlyos baleset Budapesten – ez az oka

2024-ben több mint 25 százalékkal kevesebb súlyos és halálos közlekedési baleset történt a főváros útjain, mint az előző évben. A rendőrség szerint a szigorú sebességmérés, a traffipaxok telepítése és az ittas vezetés elleni fellépés egyértelműen hozzájárult a kedvező statisztikához.

2025. 03. 25. 13:33
kerékpárosbarát település
Fotó: Hatlaczki Balazs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint két évtizede nem volt olyan alacsony a közlekedési balesetek száma Budapesten, mint 2024-ben. A rendőrségi statisztika szerint tavaly 2900 személyi sérüléssel járó balesetet helyszíneltek a fővárosban, míg az előző évben ez a szám meghaladta a 3800-at.

LANG189220240305 Kaposvár 
Traffipax karbantartás 
Szakemberek a Véda-traffipaxok karbantartását végezték a kaposvári Dombóvári úton. A rend?rség megbízásából oldották meg a feladatot, a városban két ilyen berendezés található. 

Fotó: Lang Róbert  LR 
Somogyi Hírlap  SH
Kevesebb a közlekedési baleset Budapesten. Fotó: Róbert Lang

A halálos közlekedési balesetek száma is jelentősen csökkent: 2023-ban 43-an vesztették életüket Budapesten közúti balesetben, 2024-ben viszont ez a szám 32-re csökkent. A súlyos közlekedési balesetek száma pedig 875-ről 652-re esett vissza.

A rendőrség szerint az egyik legfőbb baleseti ok továbbra is a gyorshajtás, amely az összes baleseti ok közül a második leggyakoribb. 2024-ben 13 ember halt meg a sebességtúllépés miatt bekövetkezett balesetekben.

Melyek a legveszélyesebb utak Budapesten?

Bár a balesetek száma csökkent, néhány fővárosi útszakasz továbbra is különösen veszélyes. A baleseti statisztika szerint az Árpád híd kiemelten balesetveszélyes helyszín, ahogyan a belvárosi csomópontok és a nagyobb útkereszteződések is.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság szerint a legveszélyesebb kereszteződések közé tartozik az Árpád híd és a Róbert Károly körút csomópontja, a Hungária körút és a Kerepesi út találkozása, valamint az Üllői út és a Határ út kereszteződése.

Ezeken a helyszíneken gyakran fordul elő autó és villamos ütközése, valamint gyorshajtásból fakadó balesetek.

Jó tudni: traffipaxok Budapesten

A balesetek számának csökkenéséhez nagyban hozzájárult a sebességmérés szigorítása. 2024 októberében 26 helyszínen állítottak üzembe fix traffipaxokat, amelyek 47 sáv forgalmát figyelik a nap 24 órájában. A rendőrség szerint a kamerák egyértelműen visszaszorították a gyorshajtást.

2023 novemberében még 52 937 gyorshajtást rögzítettek, 2024 februárjában viszont már csak 21 839-et.

A traffipaxok száma Budapesten tehát növekedett, és ez egyértelműen visszafogta a gyorshajtókat.

Emellett a kerületi önkormányzatok is bekapcsolódtak a sebesség-ellenőrzésbe: a II. és III. kerületben traffiboxokat telepítettek, amelyek tavaly 11 414 sebességtúllépést rögzítettek.

A rendőrök hordozható sebességmérő eszközökkel is dolgoznak: 2024-ben 77 534 gyorshajtót mértek be mobil traffipaxokkal.

Illegális gyorsulási versenyek a fővárosban

A rendőrség tavaly 47 alkalommal szervezett célellenőrzést illegális gyorsulási versenyek ellen, amelyek során 202 esetben intézkedtek sebességtúllépés miatt.

A hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak a driftelés megfékezésére is: 137 esetben szabtak ki helyszíni bírságot azokra, akik parkolókban vagy közutakon sodródó manővereket hajtottak végre.

A jármű-átalakítás engedély nélkül szintén gyakori probléma, ezért a rendőrség a társhatóságokkal együtt 93 szabálysértési eljárást indított illegálisan módosított autók miatt.

Ittas vezetés: zéró tolerancia van érvényben

A rendőrség 2024-ben több mint 311 ezer alkoholszondás ellenőrzést végzett Budapesten. Ez a szám háromszorosa a 2020-as ellenőrzéseknek, ami azt mutatja, hogy az ittas vezetés elleni fellépés rendkívül szigorú.

A szigorítás eredményesnek bizonyult: az ittasan okozott balesetek aránya 4,4 százalékra csökkent, és több mint 3000 ittas vezetőt szűrtek ki a forgalomból.

A rendőrség egyértelmű üzenete: aki Budapesten vezet, jó eséllyel számíthat alkoholszondás ellenőrzésre.

Mi várható 2025-ben?

A Budapesti Rendőr-főkapitányság célja, hogy tovább csökkentse a közlekedési balesetek számát a fővárosban. Ehhez több intézkedést is bevezetnek.

További telepített traffipaxok kihelyezése, még szigorúbb sebesség-ellenőrzések, az illegális gyorsulási versenyek és driftelés visszaszorítása, valamint a fokozott ittas vezetés elleni fellépés is része a terveknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.