– Lassan járhatatlanná válik a főváros kezelésében lévő Béla király út. Mint ismert, 2019 őszére elkészültek a főváros tervei, már majdnem felvonultak a közműcégek, ám jött Karácsony Gergely, és a felújítás azóta sem kezdődhetett el – emlékeztetett Fonti Krisztina, a Fidesz–KDNP hegyvidéki frakcióvezetője. Hozzátette: az elmúlt hat évben az út állapota rosszabb és balesetveszélyesebb lett.
– Mire vár a főváros? Arra, hogy baleset történjen? A hegyvidéki önkormányzat által fenntartott utakon sem jobb a helyzet – húzta alá Fonti Krisztina. Mint a Magyar Nemzet megírta, amint 2019-ben Karácsony Gergely főpolgármester átvette a főváros vezetését, lenullázta a fideszes vezetésű kerületek már eldöntött útfelújítási projektjeit. Így járt Csepel és a XVI. kerület is. A XII. kerületben a hárommilliárdos elvonás mellett egy érdekes csere is történt:
a Béla király úton lévő felújítás és vízcsőcsere helyett egy sürgős felújítást írt be a Covid miatti vészhelyzetben egy személyben eljáró Karácsony, a teljesen átlagos állapotú Szarvas Gábor utat, ahol történetesen Bajnai Gordon volt kormányfő villája áll.
A helyi önkormányzat a fővárosi kezelésű Böszörményi út felújítását sem kezdte meg a Hegyvidék főutcája program részeként. Még az előző önkormányzat által benyújtott és elnyert pályázat milliárdos összege is az önkormányzat rendelkezésére áll.
Karácsony döntése után a kormány lépett, több kerületben kifizette a fővárosi utak rendbetételét.
Ezért több pesti kerületben megtörténhettek a burkolatcserék.
Például Hegyvidéken a Kis János altárbornagy utca olyan kritikus állapotba került, hogy a helyi önkormányzat saját költségen felújította. Hasonló eset történt a Szilágyi Erzsébet fasor egy szakaszán is, amikor a II. kerület nyúlt a zsebébe a főváros helyett.
Ám maradt jócskán tennivaló, ugyanis Buda útjai felújítatlanul maradtak, például a Budakeszi út felső szakaszát hiába toldozzák-foltozzák, szinte járhatatlanná vált. A javítgatások mindössze néhány hétig tartanak a nagy forgalom miatt, majd újból lyukakat kerülgetnek az autósok. Immár elkerülhetetlenné vált a teljes burkolat cseréje. Évszaktól függetlenül rengeteg panasz érkezik amiatt, hogy
a kátyúk miatt jelentős károkat szenvednek el az autók Budapest közútjain.
Közösségi oldalak csoportjaiban felmerül az utak rossz minősége, például többen írták, hogy a Budakeszi út felső szakaszán néhány havonta tengelytörés történik. A lakosok azt is megjegyezték: mivel tábla jelzi a rossz útminőséget, kártérítést sem kapnak.
Lapunk megkereste a Budapest Közutat, hogy milyen esetekben jár a kártérítés. A fővárosi cég azt a tájékoztatást adta, hogy a gépjármű-tulajdonosok burkolathibából esetlegesen bekövetkező kárait a jogszabályoknak megfelelően térítik meg, amennyiben minden szükséges dokumentum rendelkezésre áll az ügyfél részéről.
„A Budapest Közút független gépjárműszakértőt alkalmaz a bekövetkezett károk mértékének és a kárviselés arányának meghatározására. Megjegyezzük, hogy társaságunk veszélyt jelző táblát helyez ki azon útszakaszokon, ahol tapasztalatai szerint előfordulhat úthibák kialakulása, ezzel felhívva a gépjárművezetők figyelmét az átlagostól eltérő útállapotokra és a követendő vezetői magatartásra. Társaságunk a bejelentett káreseményeket minden esetben kivizsgálja” – közölte a Budapest Közút.
Arra a kérdésünkre, hogy melyek Budapest legrosszabb állapotban lévő útjai, kitérő, általános választ kaptunk. Azt írták: „társaságunk által kezelt és üzemeltetett útszakaszok hossza több mint 1100 kilométer, az üzemeltetett úthálózat felülete pedig csaknem 13 millió négyzetméter, az úthálózat folyamatos karbantartása mellett az útszakaszok mintegy hatvan százalékán fenntartási jellegű feladat keletkezik.” Azt is megjegyezték: a fővárosi önkormányzattal megkötött éves közszolgáltatási szerződés alapján
az útburkolatok javítására jelenleg nagy felületű aszfaltozásokat végeznek,
ám arra a kérdésünkre, hogy hol lesz ebben az évben teljes burkolatcsere, nem érkezett válasz.
Tudatták ugyanakkor, hogy a Budapest Közút útellenőri szolgálata az üzemeltetésükben lévő útvonalakat rendszeresen ellenőrzi, és az azonnali beavatkozásra váró hibák javítása érdekében a szükséges intézkedéseket megteszik.
„Az illetékességünkbe tartozó üzemeltetési, fenntartási feladatokat a rendelkezésünkre álló források erejéig, a műszaki és gazdaságossági szempontok alapján a rendelkezésre álló kapacitási lehetőségeinkhez mérten folyamatosan végezzük” – jelezték, magyarán ha elfogy a pénz, maradnak a kátyúk az utakon.
Az sem ígér túl sok jót, hogy Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján a Budapestet fenyegető csőd miatt takarékossági programot hirdetett.