Két Gripen kíséretében megérkezett a Magyar Honvédség három, új L-39 Skyfox harcászati kiképző repülőgépe. Az új repülőgépeket az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Dongó százada használja majd a magyar harcászati légierő pilótáinak alap- és továbbképzésére, akik ezt követően szuperszonikus Gripenekre lépnek át.

Egy ideje már repülnek
Amint azt korábban már megírtuk: a Magyar Légierőnek az eredeti tervek szerint 2024 második felében kellett volna átvenni az első négy, a kifejlesztéskor még L–39NG-re, most már Skyfox, Égi Róka névre keresztelt repülőgépet. Magyarország azonban közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gépek kezdeti üzemeltetését a cseh LOM Praha cégre hagyta, itt is kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. A módosítással elegendő idő maradt a kecskeméti légibázist a gépek fogadására és üzemeltetésére előkészíteni.
A most megérkezett két gép képezi majd a Magyar Légierő új kiképzőszázadának alapját, és összesen nyolc pilótaoktatót, valamint hozzávetőleg ötvenfős földi állományt kellett átképezni az új gépekre.
Hazánk 2022 márciusában összesen tizenkét darab új L–39NG kiképzőgépet rendelt a légierőnek. Nyolc repülőgépet használnak majd NATO-szabványú harci kiképzőgépnek, amelyet az L–39NG.T1 változat képvisel. Az NG.T1 alváltozat már teljes körű tanúsítvánnyal rendelkező módosítása kifejezetten a csehországi és magyarországi repülési kiképzésre készült, és a Vietnámnak szállított NG.A1 kezdeti változathoz képest számos módosításon esett át. Jelentős újítás a repülőgép sisakra csatolható éjjellátó készülékkel történő üzemeltetése, amihez a gép belső és külső világítását kellett átalakítani. A fejlesztések eredményeként javult a gép rendszereinek kompatibilitása a küldetéstervező eszközökkel és a földi szimulációs központtal. A repülőgép első pilótafülkéjében új és nagyobb HUD, szemmagasságú kijelző és más elrendezésű vezérlőelemek találhatók. A repüléselektronikai rendszer „nyugati” megjelenítése magától értetődő.

Belépő a Gripenre
A képzés minél hatékonyabbá tétele érdekében az Aero Vodochody együttműködik a JAS–39 Gripeneket gyártó svéd Saabbal, így a cseh SPEEL PRAHA cég többfunkciós kijelzői olyan szimbólumokat használnak, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak a Gripennél használtakra.
Figyelő szemek
Fejlesztés alatt áll a Magyar Légierő számára az L–39 Skyfox felderítő változata is, a földi álló és mozgó objektumok azonosítását és nyomon követését szolgáló EO/IR, elektrooptikai és infravörös rendszer tervezett integrálása egy közös cseh–magyar kutatás-fejlesztési projekt keretében zajlik. Valószínűleg a Wescam MX–15 rendszer gömbfejét integrálják, amelyet a törzs alsó részébe építettek be. A cseh gyártó jelezte, hogy
a felderítő változat is rendelkezik a Light Attack változat képességeivel, és így képes használni az irányított és nem irányított levegő–föld fegyverek – bombák és rakéták – alapkínálatát.
Ez a változat a felderítési célokon túl a JTAC, a honvédség előretolt repülésirányító katonáinak a csapatokhoz közeli légi támogatás gyakorlására is használható, a Gripenhez képest összehasonlíthatatlanul olcsóbban.
Az L–39NG tesztrepülése a kecskeméti légibázison 2020-ban a típus kiválasztási folyamata során:
Borítókép: Az L–39 Skyfox gépekkel ismerkednek az ünnépélyes átadó vendégei a kecskeméti repülőtéren