A pilóták megkezdték az Égi Róka szelídítését

Megkezdték a Magyar Honvédség pilótái a kiképzést a légierő új típusára, az L–39 Skyfoxra Csehországban. A sikeres kiképzőrepülések a Magyar Légierő számára is fontos mérföldkövet jelentenek, mert az új sugárhajtású repülőgépek érkezésével újra lehetővé válik hazai körülmények között a légierő pilótáinak harci gépekre történő teljes kiképzésének képessége.

2025. 01. 24. 5:12
L-39 Skyfox Forrás: Facebook/Aero Vochody
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar tulajdonban lévő csehországi Aero Vodochody gyári repülőtéren a napokban befejezték belső átképző repüléseiket a kecskeméti légibázis magyar pilótái az L–39NG-n – számolt be a Czechairforce.com. A katonai szaklap szerint

elsőként Csák Sándor őrnagy repült az új fejlesztésű gépen, őt követték további olyan pilóták, akik már rendelkeznek a típuscsalád korábbi változatán, az Albatroson repülési tapasztalattal. 

Csák Sándor őrnagy repült először a honvédség új sugárhatású kiképzőgépével, az L–39NG-vel 
Forrás: Facebook/Aero Vodochody

A Magyar Légierőnek az eredeti tervek szerint 2024 második felében kellett volna átvenni az első négy, a kifejlesztéskor még L–39NG-nek, most már Skyfox, Égi Róka névre keresztelt repülőgépet. Magyarország azonban közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gépek kezdeti üzemeltetését a cseh LOM PRAHA cégre hagyta, itt is kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. A módosítással elegendő idő maradt a kecskeméti légibázist a gépek fogadására és üzemeltetésére előkészíteni.

A cseh lap információi szerint az első új sugárhajtású kiképző és könnyű támadógép 2025 első felében érkezik meg a kecskeméti bázisra. A már említett két gép képezi majd a Magyar Légierő új kiképző századának alapját, és összesen nyolc pilóta-oktatót, valamint hozzávetőleg 50 fős földi állományt kell átképezni az új gépekre.

Mint azt a Magyar Nemzet is megírta, hazánk 2022 márciusában összesen tizenkét darab új L–39NG kiképzőgépet rendelt a légierőnek. Nyolc repülőgépet használnak majd NATO-szabványú harci kiképzőgépnek, amelyet az L–39NG.T1 változat képvisel. Az idézet cseh cikk szerint az NG.T1 alváltozat már teljes körű tanúsítvánnyal rendelkező módosítása kifejezetten a csehországi és magyarországi repülési kiképzésre készült, és a Vietnámnak szállított NG.A1 kezdeti változathoz képest számos módosításon esett át. Jelentős újítás a repülőgép NVG-vel (Night Vision Goggles), sisakra csatolható éjjellátó készülékkel történő üzemeltetése, amihez a gép belső és külső világítását kellett átalakítani. A fejlesztések eredményeként javult a gép rendszereinek kompatibilitása a küldetéstervező eszközökkel és a földi szimulációs központtal. A repülőgép első pilótafülkéjében új és nagyobb HUD, szemmagasságú kijelző és más elrendezésű HOTAS, vezérlőelemek találhatók. A repüléselektronikai rendszer „nyugati” megjelenítése magától értetődő.

A kabinban a legkorszerűbb kijelzők idézik meg a Gripen kabinját a pilóta számára Forrás: Facebook/Aero Vodochody

Az új gépet az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár használja majd a magyar harcászati ​​légierő pilótáinak alap- és továbbképzésére, akik ezt követően szuperszonikus Gripenekre lépnek át. 

A képzésnek a minél hatékonyabbá tétele érdekében az Aero Vodochody együttműködik a JAS–39 Gripeneket gyártó svéd Saabbal, aminek keretében a cseh SPEEL PRAHA cég többfunkciós kijelzői olyan szimbólumokat használnak, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak a Gripennél használtakra.


Fejlesztés alatt áll a Magyar Légierő számára az L–39NG felderítő változata is, amelynek keretében a földi álló és mozgó objektumok azonosítását és nyomon követését szolgáló EO/IR, elektrooptikai és infravörös rendszer tervezett integrálása egy közös cseh–magyar kutatás-fejlesztési projekt keretében zajlik. Valószínűleg a Wescam MX–15 rendszer gömbfejét integrálják, amelyet a törzs alsó részébe építettek be. A cseh gyártó jelezte, hogy 

a felderítő változat is rendelkezik a Light Attack változat képességeivel, és így képes használni az irányított és nem irányított levegő-föld fegyverek – bombák és rakéták – alapkínálatát.

Ez a változat a felderítési célokon túl a JTAC, a honvédség előretolt repülésirányító katonáinak a CAS (Close Air Support), csapatokhoz közeli légi támogatás gyakorlására is használható a Gripenhez képest összehasonlíthatatlanul olcsóbban. Az azonban, hogy milyen lesz a felderítő L–39NG Skyfox valódi formája, csak a következő hónapokban derül ki.

Az L–39NG tesztrepülése a kecskeméti légibázison 2020-ban a típus kiválasztási folyamata során:


 Borítókép: Az L–39 Skyfox géppel ismerkednek a magyar pilóták (Forrás: Facebook/Aero Vodochody)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.