Olvasástanulás előtt szűrhető a diszlexia?

Egy új kutatás kimutatta, hogy a diszlexiával összefüggő csökkent agyi aktivitás valószínűleg már azelőtt megjelenik, hogy a gyerek elkezdene olvasni tanulni.

Betegszoba.hu
2012. 02. 02. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bal agyfélteke hátsó részének kulcsfontosságú területei kritikusak a nyelvi fejlődés szempontjából. Ha aktivitása nem megy keresztül egyfajta változáson, az az oka lehet a diszlexiának, és nem a következménye, mint ahogy azt sokáig gondolták. Az eredmények segíthetnek a korai, iskola előtti szűrésben, amikor még a leghatásosabb lehet a tanulási zavar súlyosságának csökkentése.

”Azt már tudtuk, hogy a diszlexiás gyerekek és felnőttek bal agyféltekéjének hátsó részén elváltozások figyelhetők meg” – mondta el a kutatás társszerzője, Nadine Gaab, a Harvard Orvosi Kar és a Bostoni Gyermekkorház gyermekgyógyász adjunktusa. ”Azt azonban eddig nem lehetett tudni, hogy a változások az olvasási zavar eredményeképpen jönnek-e létre, vagy pedig már előzetesen fennállnak. Most kiderült, hogy már az olvasás elsajátítását megelőzően jelen van az eltérés. Ez azt jelenti, hogy vagy már így születnek a gyerekek, vagy az első öt életévben alakul ki.”

A Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóirat legfrissebb számában megjelent cikk 36 egészséges, 5-6 éves óvodás gyermeket vizsgált, akik még nem kezdték meg az olvasástanulást. A gyerekek fele magas kockázatúnak számított, mivel legalább egy közeli családtagjuknál is korábban diagnosztizálták a részképesség-zavart. Egyiküknek sem volt problémája a hallásával vagy a látásával, nem szenvedtek idegrendszeri vagy pszichés megbetegedésben sem.

Miután felmérték az olvasáshoz szükséges nyelvi és szókincs-képességeiket, mindegyikük részt vett egy hangfelismerő teszten. Először egy férfi vagy női hang ismételt meg kétszer egymás után egy szót, és meg kellett mondaniuk, hogy ugyanúgy hangzott-e a két szó. Majd szópárokat hallottak, és meg kellett határozniuk, hogy ugyanolyan nemű ember mondta-e őket ki. A teszt során funkcionális MRI segítségével vizsgálták agyműködésüket, különösen a hátsó rész két régióját: a bal félteke bilaterális ventrális, illetve halánték-homloklebenyi területét. Mindkettőről már korábban kimutatták, hogy szerepet játszanak az olvasási zavar kialakulásában.

Az eredmények alapján a kockázatnak kitett gyerekek esetében csökkent aktivitás mutatkozott az agy két kulcsfontosságú területén hasonló korú és intelligencia-hányadosú társaikhoz képest. A kockázati csoportba tartozó, olvasni még nem tudó gyerekek esetén nem találtak bizonyítékot a diszlexiával korábban összekapcsolt frontális lebeny aktivitásának növekedésére. Ez arra utalt, hogy az agy kompenzáló mechanizmusai nem lépnek működésbe addig, míg a gyerek el nem kezdi az olvasás elsajátítását.

”A kockázati csoportba tartozó gyerekek korai beazonosítása, az óvodában, vagy még előbb is, csökkenti a klinikai, pszichológiai és társas problémákat” – foglalta össze Gaab. ”A korai jelzések felismerése segíthet a nevelőknek, tanároknak és szakembereknek, hogy támogassák az olvasási zavarban szenvedő gyerekek iskolai előmenetelét és kognitív fejlődését. Esetleg olyan módszereket fejleszthetnek ki, melyekkel csökkenthető a diszlexia súlyossága.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.