A dízel égésterméke fokozza a tüdőrák kockázatát

A dízelmotorok kipufogógázát már régebben lehetséges rákkeltő anyagnak nyilvánították. Egy új kutatás bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy hosszabb távon már egész kevés is növeli a tüdőrák miatti halálozás kockázatát.

Betegszoba.hu
2012. 03. 12. 13:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kutatás során 12 315 bányász sorsát követték nyomon nyolc földalatti, nem fémet kitermelő bányából. Adatokat gyűjtöttek az egészségi állapotukról attól fogva, hogy a termelés helyszínén bevezették a dízelmeghajtású gépeket (1947-67) egészen 1997-ig. Megvizsgálták, hogy az egyes elemekkel és vegyületekkel milyen mértékben léptek érintkezésbe.

A tüdőrák kockázata emelkedett azok esetében, akik szénnel kerültek kapcsolatba, melyet a dízel kipufogógáz markereként használtak. A szénnel leginkább szennyezett levegőt szívó bányászok közt háromszorosra nőtt a betegség gyakorisága. A szilikon, azbeszt, por és radon nem befolyásolta ilyen mértékben a tüdőrák kialakulását. A megbetegedtek közül azok haltak meg a legtöbben, akik a legtöbb dízel-kipufogógázt szívták be. A kutatók rögzítették a betegség egyéb rizikófaktorait, mint például a dohányzást. Még azoknak is 50 százalékkal nőtt az esélyük a tüdőrákra, akiket a legkisebb mértékben érte a szennyező anyag. Ez a szint nagyjából megfelel annak, amint világszerte néhány nagyváros központjában lehet tapasztalni.

A Nemzetközi Rákkutató Ügynökség idén össze fog ülni annak megtárgyalása céljából, hogy szigorítsanak-e a dízel égéstermék besorolásán. Ennek értelmében a lehetséges rákkeltők közül átkerülne az ismert rákkeltők csoportjába. A kutatás kísérő cikke, mely a Journal of the National Cancer Institute című folyóiratban jelent meg, Lesley Rushton az Imperial College London munkatársának szavait idézte: ”Az eredmények arra utalnak, hogy precíz foglalkozásegészségügyi és különösen környezetvédelmi standardokat kell felállítani a dízel kipufogógázzal kapcsolatban.”

Azokban az amerikai államokban, ahol szigorú a szabályozás a levegő minőségét illetően (például Kaliforniában), sikerült csökkenteni a dízel kipufogógáz mennyiségét. Nemrég Sacramentoban rendezett kiállítást a Kaliforniai Levegő Tanács a dízelipar képviselőivel karöltve. Egy új technológiát mutattak be, ami 90 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást. A tiszta dízel módszer célja, hogy 2020-ra 85 százalékkal csökkentsék az egészségkárosodás mértékét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.