Késleltetheti az agy fejlődését a stressz

A stressz gyerekek esetében megváltoztathatja az agy egy bizonyos területének növekedését, és az ezzel összefüggő képességek fejlődése is módosul, állítják a Wisconsin-Madison Egyetem kutatói.

Betegszoba.hu
2012. 06. 22. 13:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

”Számos állatkísérletet végeztek mind az akut, mind a krónikus stressz prefrontális kéregre gyakorolt hatásával kapcsolatban. Ez az agyi terület vesz részt a komplex kognitív képességek kialakításában, mint amilyen a fontos információk gyors felidézése és felhasználása” - mondta el Jamie Hanson, az egyetem pszichológia szakos hallgatója. ”Most hasonló összefüggést fedeztünk fel az embereknél is, és kiderült, hogy minél több a stressz, annál több probléma jelentkezik bizonyos kognitív folyamatok esetében.”

Azok a gyerekek, akik intenzív és hosszú ideig tartó stresszt éltek át, gyengébben teljesítettek az úgynevezett térbeli munkamemória-teszteken. Több gondjuk akadt a rövid idejű memória navigációs feladataiban, például megtalálni valamit sorba rendezett dobozokban. Az eredményeket a Journal of Neuroscience tette közzé. Az agyi képalkotó vizsgálatok kimutatták, hogy a térbeli munkamemóriában kulcsfontosságú, a prefrontális kéregben található elülső cinguláris rész nem nő akkorára a stresszes gyerekeknél, mint társaiknál.

”Ezek csak hajszálnyi különbségek, de nagyon fontos kognitív képességekhez kapcsolódnak.” - jegyezte meg Hanson. Az elváltozások azonban talán nem végérvényesek. ”Nem akarjuk kétségbe vonni, hogy a stressz véglegesen károsítja az agyat. Nem tudjuk, hogy egyáltalán érinti-e a működését, és ha igen, miként. Csak rövid bepillantást nyerhettünk a folyamatba, hiszen személyenként csak egy vizsgálat történt. Így nem lehetünk biztosak abban, hogy ez csak késlekedést okoz a fejlődésben, vagy az eltérés később is megmarad. Az előbbi is lehetséges, hiszen az agy nagyon rugalmas, így a stresszt átélt gyerekek később akár be is hozhatják a lemaradást.”

A stressz mértékét interjúk útján határozták meg, a 9-14 éves gyerekek és szüleik kikérdezésével. Az enyhétől a súlyosig összegyűjtötték az eseményeket. ”Egy bizonyos stresszfajta helyett egy egész sor élményt igyekeztünk megvizsgálni. A lehető legtöbbet akartuk megtudni, hogy megállapíthassuk, mekkora kihívást jelent a fejlődő gyermeki szervezet számára egy-egy esemény.”

A kutatók a fehér- és szürkeállományban egyaránt találtak változásokat. ”A fehérállomány az agy hosszú távú kapcsolataiért felel, összeköti annak különálló részeit, hogy az információ áramolhasson bennük. A szürkeállomány pedig biztosítja a folyamatok menetét a fehérállományban keringő információ felhasználásával” - magyarázta Hanson. A fejlődés korai szakaszában a szürkeállomány biztosítani látszik a rugalmasságot, így a gyerekek többféle különböző tevékenységben tudnak részt venni. Később azonban a szürkeállomány elvékonyodik, a pubertást követően összeesik, míg a fehérállomány egyre növekszik. ”A szürke-és fehérállományból is kevesebbet láttunk azoknál, akik sokat stresszeltek. A különféle szövetekre gyakorolt hatást szeretnénk hosszú távon vizsgálni. Ha megértjük ezen területek változásait, akkor láthatjuk majd, hogy csak késik a fejlődés, vagy tartósabb zavart okoz” - foglalta össze a kutató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.