Nem okoz viselkedési zavart a gyermeknél a kismama kávéfogyasztása

Ha az óvodában a kicsi hiperaktív, nincs okunk arra, hogy az édesanya terhessége alatt elfogyasztott kávéjában található koffeint hibáztassuk - derült ki a holland Tilburg Egyetem kutatásából.

Betegszoba.hu
2012. 08. 02. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a legtöbb kismama inkább lemond a baba érdekében a kávéról, a szakértők szerint ez nem feltétlenül szükséges. A holland kutatók 3439 öt-hat éves gyereket és édesanyjukat vonták be a kutatásukba. A tudósok az édesanyákkal kitöltettek egy részletes kérdőívet, ami kitért a terhességük alatti életmódra, valamint kávézási szokásaikra és az egyéb tényezőkre. Az anyákat emellett arra is megkérték, hogy írják le részletesen csemetéik viselkedését. Az eredményekből kiderült, hogy összesen a gyermekek csupán 5 százalékánál fordult elő valamilyen viselkedési zavar, mint például a hiperaktivitás, de ezeket az eseteket sem tudták kapcsolatba hozni a koffeinfogyasztással.

A kutatók ráadásul semmilyen bizonyítékot sem találtak arra, hogy a napi 425 milligramm koffein, vagyis három bögre kávé összefüggésbe hozható lenne a gyermekek figyelemzavarával. A tanulmány vezetője, Eva M. Loomans azonban hozzátette, hogy ez nem jelenti azt, hogy a koffein terhességre gyakorolt hatását teljesen tisztázták volna. Több korábbi tanulmány eredménye például arra utal, hogy a koffein vetélést okozhat, más kutatások azonban az ellenkezőjét is bizonyították, vagyis a koffein hatásos lehet a vetélés ellen.

A kismamák ezért továbbra sem kaptak automatikusan zöld utat, a kutatók jelenleg is azt javasolják, hogy erről kérjék ki kezelőorvosuk véleményét. A tanulmány a Pediatrics oldalain jelent meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.