Miben különböznek kortársaiktól a zenét tanuló gyerekek?

Két kulcsfontosságú személyiségjegyből sokkal jobban lehet következtetni arra, hogy ki fog a jövőben hosszabb időn keresztül zenei tanulmányokat folytatni.

Betegszoba.hu
2013. 06. 07. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdekes felfedezés volt továbbá, hogy a személyiségjegyek, a demográfiai tényezők és a szülők iskolázottságának figyelembevétele mellett a kognitív képességek és a zenei tanulmányok közti kapcsolat teljesen megszűnt. Schellenberg kutatásai során azt a széles körben elterjedt nézetet igyekezett megvizsgálni, miszerint a zene okosabbá teszi a gyerekeket.

„A mostani feltevések szerint a zenei képzés intelligensebbé teszi a gyerekeket. De ilyen következtetéseket nem lehet pusztán abból levonni, hogy a zenei képzésben részesült gyerekek intelligenciahányadosa magasabb, mint azoké, akik nem tanultak zenét” – mondta Schellenberg, a Toronto-Mississauga Egyetem pszichológiai tanszékének kognitív pszichológiával foglalkozó specialistája. A Kalifornia Egyetemen 1993-ban végeztek egy kutatást a témában, aminek adatai szerint a Mozartot hallgató résztvevők akkor jobban teljesítettek a térbeli tájékozódási képességeket vizsgáló teszteken, mint azok, akik nem hallgattak zenét a tesztek előtt. A tanulmány nyilvánosságra hozatala óta tartja magát az elképzelés, mely szerint a zenehallgatás okosabbá teszi az embereket.

Schellenberg ezt az úgy nevezett „Mozart-mítoszt” igyekezett megcáfolni. A résztvevők ugyanis legalább olyan jól teljesítettek a teszteken, ha nem Mozart zenéjét, csak egy hangoskönyvet hallgattak. „A teljesítmény javulása a hangok stimuláló hatásának köszönhető, és egyáltalán nem magának a zenének, vagy Mozartnak” – vélekedett Schellenberg, akinek feltevése szerint a zenei képzésben részesülő gyerekek olyan személyiségjegyekkel rendelkeznek, amik fogékonnyá teszik őket a zenére, javítják az iskolai teljesítményüket, és amik miatt idővel intelligensebbek lesznek társaiknál. Schellenberg két csoporttal végzett kutatásokat: 167 10-12 évessel és 118 egyetemi hallgatóval.

Megvizsgálta, hogy az egyéni kognitív képességek és személyiségjegyek vizsgálatával meg lehet-e jósolni, ki és milyen hosszú ideig fog zenét tanulni. A gyerekek körében elsősorban az új élményekre való nyitottság és a lelkiismeretesség segítségével lehetett következtetni a zenés tanulmányokra. Ezek a személyiségjegyek segíthetnek megmagyarázni, hogy a zenét tanuló gyerekek miért teljesítenek jobban az iskolában és későbbi egyetemi tanulmányaik során, mint társaik. Az egyetemi hallgatók közül az új tapasztalatokra leginkább nyitottak folytattak a leghosszabb ideig zenei tanulmányokat.

„A zenét tanuló gyerekek alapvetően kíváncsiak, motiváltak, kitartóak, koncentráltak, sokáig fenn tudják tartani a figyelmüket, nagy az önuralmuk és szervezettek. Bár a zenei nevelés segíthet javítani a kognitív képességeket, de csak az intelligenciahányados növelésének érdekében nem érdemes csellózni küldeni a gyereket” – összegezte a kutató. A kutatás részletes leírása a Frontiers in Psychology című tudományos szaklap legfrissebb számában olvasható.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.