A Massachusettsi Műszaki Egyetem Sloan Üzleti Iskolájának kutatói több ezer hozzászólást elemeztek egy Amazonhoz hasonló weboldalon, ahol a felhasználók cikkeket tölthetnek fel, amiket mások kedvelhetnek vagy leszavazhatnak. A Science szaklapban megjelent eredmények azt mutatták, hogy amikor az emberek a „kedvel” ikonra kattintottak egy termék vagy posztolás mellett, a többiek is természetszerűleg „kedvelték” azt, ami arra utal, hogy az eredmények túlértékeltek lettek. Ezt nevezzük csordaszellemnek, amikor olyan dolgok tetszenek, amik másoknak is tetszenek.
A kutatás eredményei alapján kiderült, hogy egy posztolás teljes pontszáma 25 százalékkal emelkedett, amikor egy pozitív szavazatot kapott. Ráadásul 30 százalékkal nagyobb valószínűséggel kaptak „nagyon magas” pontszámokat.
A kutatást vezető Sinan Aral elmondta, hogy ezeken az értékeléseken valódi és fontos döntések múlnak, és ezek az értékelési rendszerek jelentősen befolyásolják a vásárlói bizalmat az e-kereskedelmi tranzakciókban. A szakértők úgy vélik, hogy az e-kereskedelmi weboldalakon az összes értékelés körülbelül egyharmada hamis, és az utóbbi néhány évben nem sok előrelépés történt az ilyen értékelési rendszerek fejlesztése terén.
A csordaszellem és a lájk
Azt vizsgálták a kutatók, hogy a közösségi oldalakon a „lájkolás”, vagyis egy cikk kedvelése, mennyire írható a csordaszellem számlájára.
2013. 08. 16. 12:47
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!
Komment
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!