Amint azt a Psychological Science című lapban közzétett tanulmányban a kutatást vezető Randall Engle, a Georgia Műszaki Intézet munkatársa kifejtette, számos helyen reklámoznak olyan lehetőségeket, melyek segítségével edzhetjük agyunkat, javíthatunk a koncentrálóképességünkön, és növelhetjük intelligenciaszintünket.
Nem csoda, hogy sokak számára tűnnek csábítónak ezek az ajánlatok, főleg azoknak a szülőknek, akiknek a gyerekeik az iskolában nem teljesítenek elég jól. Ezen ígéretek hátterében az a gondolatmenet áll, hogy az úgynevezett munkamemória és az általános, avagy folyékony intelligencia között szoros összefüggés van, vagyis ha az egyiket fejlesztjük, a másik is automatikusan javul. A munkamemória az, aminek segítségével képesek vagyunk megjegyezni az információkat, illetve gyorsan előhívni őket az emlékezetünkből zavaró körülmények mellett is, míg a folyékony intelligencia az újdonság megismerésének, megtanulásának és alkalmazásának képessége.
Hogy jobban megértsék, valójában milyen kapcsolat is van a kétféle képesség között, Engle és munkatársai 55 egyetemistát kértek fel arra, hogy vegyenek részt egy húsz napon át tartó tréningen. Az alanyok egy része egy olyan komplex feladatsoron gyakorolt, melyek révén folyamatosan lehetett mérni a munkamemóriájukat, másik részük pedig egy egyszerű feladatsorral edzette az agyát. Az egyszerűbb feladat annyit jelentett, hogy a hallgatóknak olyan sorrendben kellett felidézniük bizonyos dolgokat, ahogyan azokat előtte bemutatták nekik, az összetettebb feladat során pedig a kísérletben részt vevőknek úgy kellett megjegyezniük a tárgyakat, hogy közben egy másik feladatot is végrehajtattak velük. A kutatók a gyakorlások közben időről időre – különféle tesztek segítségével – megmérték a hallgatók munkamemóriáját és folyékony intelligenciáját, hogy lássák, milyen fejlődés történt.
Az eredmények egyértelműen kimutatták, hogy a munkamemória terén csak azok értek el javulást, akik az összetettebb feladatsoron tréningezték magukat, a folyékony intelligenciára azonban egyik gyakorlattípus sem volt pozitív befolyással. Vagyis, az, hogy a munkamemória és a folyékony intelligencia összefüggnek, még nem jelenti azt, hogy a két dolog ugyanaz lenne. Amint azt Engle megfogalmazta, mindezt úgy kell elképzelni, mint az emberi testsúlyt és testmagasságot, melyek szintén mutatnak összefüggést egymással, ugyanakkor senki nem feltételezi azt, hogy ha valaki meghízik, a magassága is nőni fog, vagy ha lefogy, akkor a magassága is csökkenne.
A kutatók a jövőben további vizsgálatokat terveznek, hogy még nagyobb rálátást kapjanak arra, vajon egyes képességek fejlesztése miként hat a többi képességre akár laboratóriumi, akár hétköznapi körülmények között.