Mikor kezdték listázni a szimpatizáns választókat?

Antalltól Orbánig, avagy kis magyar választástörténet 1990-től napjainkig.

Pethő Tibor
2018. 04. 08. 3:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki ellenünk van, az velük van! – hirdette a szabad demokraták hosszúkás, szalagszerű plakátja 1990 kora tavaszán országszerte. A szlogen egyszerre emlékeztetett két bibliai idézetre és Kádár Jánosnak az innen vett jelszavára („aki nincs ellenünk, az velünk van”). Az SZDSZ legnagyobb riválisa, a Magyar Demokrata Fórum élve a lehetőséggel gyorsan lecsapta a labdát, kijelentve: „Mi nem mások ellen, a nemzetért vagyunk”. Az akkori választási kampány hevessége az ország többségét meglepte, hiszen évtizedek alatt megszokta a Hazafias Népfront jámbor szavazási felhívásait, az elnyűhetetlen 99,7 százalékos győzelmeket.

Az emberek nemcsak meglepődtek, de nem kis részük idegenkedve fogadta a többpárti, „koncért való marakodást”. (Pedig az idei Sorossal, migránsokkal, kémekkel, diverzánsokkal, „szörnyekké” torzított határon túli magyarokkal fenyegetőző kampányhoz képest az 1990-es küzdelem utólag legfeljebb óvodai perpatvarnak tűnhet.) Féltek a bizonytalanságtól is. Érthető módon tehát a leginkább kormányképesnek tűnő erők mögött sorakozott fel a többség: az 1990. március 25-i első fordulóban a magát nyugodt erőként aposztrofáló, konzervatív-népi MDF 24,73 százalékkal éppen csak megelőzte a liberális (és akkor még erős szociáldemokrata vonásokkal is rendelkező) SZDSZ-t (21,39 százalék). 

Szokatlannak tűnt az új, nem mellesleg Közép-Európában a legbonyolultabbnak számító választási rendszer, amelyet kisebb-nagyobb sértődések és visszakozások után 1989 őszén fogadott el az utolsó népköztársasági országgyűlés. A kétfordulós szisztéma ráadásul időnként el is torzította a listás végeredményt, egyszerűbben mondva, a „népakaratot”. A 386 fős parlamentbe 152-en területi pártlistákról, legalább 58-an az országos listáról, illetve a 176 egyéni választókerületből juthattak be az új parlamentbe. (A pártlistáknak el kellett érnie a négy százalékot; a határt nem sokkal később ötre emelték.)

A torzulást a túl sok, 176 egyéni körzet okozta. Eredetileg az 1989-es kerekasztal-tárgyalásokon csupán 152-ben állapodtak meg, gondos aprólékossággal ki is jelölték a kerületi határokat, azonban a végnapjait élő 1985-ös országgyűlés többsége még a gondolatát is elutasította az egyéni rendszer korábbiakhoz képest jelentős megkurtításának. A képviselők ugyanis függetlenként kívántak saját körzeteikben újrázni. A patthelyzetet végül kompromisszummal oldották fel, az egyéni képviselők számát sietve megemelték 176-ra, míg az országos listás helyeket 70-ről 58-ra apasztották. Ahogy Tordai Csaba alkotmányjogász évekkel ezelőtt a Magyar Narancsban megfogalmazta: az utolsó pillanatban való módosítgatásnak köszönhető, hogy „jó néhány helyen furák és területileg aránytalanok lettek a kerületek, például Pest megyében vannak szigetszerű, területileg nem összefüggő egységei az egyik körzetnek”.

Az aránytalanságot végül nem jogszabály-módosítás, hanem az küszöbölte ki Tordai szerint, hogy megtanultuk az 1989-es választási rendszert. Így azt is, hogy ne vesztegessük a voksunkat olyan alakulatra, amelynek esélye sincs listán bejutnia. A tanulási folyamatot egyébként a statisztikai adatok is alátámasztják: míg 1990-ben 16,48 százalék listás szavazat veszett el, addig 2006-ban már csupán 3,21.

Az első szabad választások idején egyértelműnek tűnt, hogy a második fordulónak „királycsináló” szerepe van. Az MDF jó taktikai érzékkel még a referendum előtt visszautasította az SZDSZ koalíciós ajánlatát, a két forduló között pedig választási szövetséget kötött leendő koalíciós partnereivel, a Független Kisgazdapárttal és Kereszténydemokrata Néppárttal az egyéni jelöltek kölcsönös visszaléptetéséről. (A megállapodást a KDNP azon nyomban fel is rúgta. Az esztergomi körzetben állva hagyta Ugrin Emesét, a párt főtitkárát, aki az MDF-es aspiráns mögött végzett. A győzelmet így az SZDSZ-es Arató Géza szerezte meg.) A 65,11 százalékos részvételi arány mellett az MDF 165, az SZDSZ 94, az FKGP 44, az MSZP 33, a Fidesz 22, a KDNP 21 mandátumot szerzett.

Antall József hivatalba lépő koalíciós kormánya hatalmas feladatokkal birkózva viszonylag hamar elveszítette népszerűségét. 1991 elején az SZDSZ már arra buzdított, hogy a jobbközép hatalmat a mandátumarányok megváltoztatásával idő előtti távozásra kell kényszeríteni. Ez azonban nem sikerült, sőt a kormány átmenetileg megerősödött, miközben a szabad demokraták válságos helyzetbe kerültek. 1992-ben a közvélemény-kutatók az akkor még balliberális Fideszt mérték a legnépszerűbb pártnak, hogy aztán az 1994-es választásokon hajszál híján ússza csak meg az országgyűlésből való kiesést.

A csalódott relatív többség a reformkommunistákba helyezte bizalmát 1994-ben. A választás a rendszer aránytalanságának iskolapéldájává vált. Bebizonyosodott az is, hogy a második fordulónak sincsen feltétlenül „királycsináló” szerepe. A listán 32,99 százalékot elérő MSZP 209 mandátummal abszolút többséget szerzett, koalíciós partnerével, az SZDSZ-szel (70 képviselő) együtt pedig kétharmadra tett szert. (1990-hez képest háromszor annyian – mintegy 1,8 millióan – szavaztak a szocialistákra.) Az ellenzék megosztott és gyenge volt, ráadásul az MDF a ciklus alatt kettészakadt. (A további eredmények: MDF 38, FKGP 26, KDNP 22, Fidesz 21 mandátum.)

A nagykoalíció bukásához végül az SZDSZ felőrlődése vezetett. Igaz, 1998-ban az első forduló nyomán egyértelmű volt az is, hogy az MSZP szinte érintetlenül megőrizte szavazótáborát: listán 32,92 százalékot kaptak. Feljött viszont a Fidesz (29,48 százalék) és az FKGP (13,15 százalék), visszaestek a szabad demokraták (7,57 százalék), kihullott az önmagával meghasonlott KDNP. Az ötödik parlamenti párt szerepéért a MIÉP és a Munkáspárt vívott közelharcot. Végül az előbbi lépte át 5,47 százalékkal a bűvös parlamenti küszöböt. (Fordított, alig kétszázalékos különbség esetén könnyen Horn Gyula maradhatott volna a miniszterelnök.) A voksolás végeredményében döntő szerepet játszott a második forduló. A fideszesek és a kisgazdák kölcsönösen visszaléptek egymás javára, így 148 mandátummal a Fidesz-Magyar Polgári Párt megelőzte az MSZP-t, Orbán Viktor pedig megalakíthatta első (ekkor még az FKGP-vel és az MDF-fel közös, koalíciós) kormányát.

A 2002-es listás voksolást a szocialistákkal szemben éppen csak elbukó Fidesz–MDF a második fordulóban akart szépíteni. Kis híján sikerült is nekik, ám 1998-hoz képest a kormányerő felélte tartalékait. A kisgazdapárt négy év alatt némi külső segítséggel lenullázta magát, a Fidesszel elégedetlen, jórészt volt MDF-es politikusok pedig Kupa Mihály vezetésével megalakították a Centrum Pártot, hogy ezzel is igazolják: a keresztény-konzervatív oldalon nem csak egyetlen politikai erőnek jut hely. A mindaddig példátlan küzdelem végén a szocialisták és a szabad demokraták 178, illetve 20 mandátummal ellenzékbe szorították a 188 helyet szerző Fidesz–MDF-szövetséget. Az MSZP váratlan sikerét feltehetően az okozta, hogy az utolsó pillanatban többek között telefonon, illetve személyesen mozgósították párthíveiket. Mindehhez persze szükségük volt az ország egészét felölelő listára. Hogy rendelkeztek-e ilyesmivel a szocialisták vagy sem, az máig nem derült ki. A Fidesz gyorsan tanult az esetből. Tökélyre fejlesztve a módszert igyekeztek feltérképezni az ország összes választópolgárának politikai hovatartozását, kalkulálva az ingadozók szinte mindig széles táborával is.

Mindez azonban 2006-ban sem segített. A Fidesz „Egy a tábor, egy a zászló” szlogenje ekkor még kontraproduktívnak bizonyult. A szocialisták ráadásul a ciklus közepén puccsszerűen eltávolították posztjáról Medgyessy Péter miniszterelnököt, helyére a lehengerlő stílusú Gyurcsány Ferencet állították. Gyurcsány (először és valószínűleg utoljára az MSZP történetében) populista szónoklataival képes volt tömegeket az utcára szólítani, felvéve a versenyt a fideszes nagygyűlésekkel. A listás szavazáson ugyan alig több, mint egy százalékkal előzte meg a Fidesz–MPSZ-t, ám a második fordulóban az egyéni körzetekben megerősödve 190 mandátummal (az SZDSZ 20-at szerzett) jócskán maga mögé szorította a Fideszt.

A következő hektikus négy év Gyurcsány őszödi önleleplezésével, a hatalomhoz való görcsös ragaszkodásával, az eszkalálódó zavargásokkal tönkretette mind az MSZP-t, mind az SZDSZ-t. A szocialisták képtelenek voltak megszabadulni a ballaszttá vált, kormányzás helyett szinte havonta új reformterveket bejelentő kormányfőtől, s amikor az lemondott, már késő volt. 2010-re az ellenzéki Fidesz (Orbán Viktor szavaival élve) centrális erőtérré nőtte ki magát, az áprilisi voksoláson pedig 263 mandátumot szerezve (listán pedig 52,73 százalékot) kétharmados győzelmet aratott. Megint csak a miniszterelnök korabeli szóhasználatát idézve megszületett a „nemzeti együttműködés rendszere”, jóval nagyobb hatalmat birtokolva, mint 1990 óta bármelyik párt vagy koalíció.

Hogy a centrális erőtér tartósan megmaradjon, ahhoz kevésnek tűnt az Alkotmánybíróság hatáskörét megnyirbálni, lojális államfőt választani, a médiatörvényt átszabni. Új választási törvényre is szükség volt, amelyet 2011-ben fogadott el az Országgyűlés.

A szabályozás (jelenlegi tapasztalataink szerint) egyértelműen a Fideszt segíti. Az egyéni kerületek határainak átszabása angolszász politikai kifejezéssel a gerry-mandering elve alapján történt. (Elbridge Gerry massachusettsi kormányzó 1812-ben államában a demokratáknak kedvező, hosszúra nyúlt, szalamandrára emlékeztető választókerületet hozatott létre. A politikus nevének és a szalamandra szónak az összevonásából ered a kifejezés.) Szintén a kormánypártot segítette, hogy az érvényességhez szükséges 50 százalékos részvételi arányt megszüntették. A második forduló kiiktatásával a kisebb pártok egyéni kerületekben való összefogását akarták megakadályozni. Ugyanezt szolgálta az a kitétel, hogy közös egyéni jelölt állítása esetén a külön listás pártok számára a töredékszavazatok az adott helyen elvesznek.

A választási rendszer hasonló, a kormányzópártoknak kedvező átformálására egyébként több példát is találhatunk a magyar történelemben. Bethlen István miniszterelnök az 1922-es referendum előtt egy új, a nyílt szavazást részben visszaállító rendszerrel gyakorlatilag leválthatatlanná tette az Egységes Pártot. Az 1939-es titkos voksolásra készülve pedig olyan szabályozókat iktattak be (magas összegű kauciót kellett letennie az indulni kívánó jelöltnek, tízévi helyben lakást írtak elő kiiktatandó a szocdemekre vagy a nyilasokra szavazó szegény rétegeket), amelyek az akkor Magyar Élet Pártja néven futó kormánypárt elsöprő győzelmét hozták. 1947-ben pedig a kommunisták kezdeményezésére csaknem félmillió polgárt zártak ki a szavazók közül, bevezették egyúttal a lakóhelytől távol voksolók számára a „kékcédulák” intézményét, amelynek segítségével Rákosiék választási csalásukat elkövették.

Hogy a mostani választási rendszer meddig kedvez a Fidesznek, az nyilván nem kiszámítható. Az olasz példa azonban tanulságos. A Silvio Berlusconi miniszterelnök vezette jobbközép kormányzat a 2006-os választások előtt alig egy évvel alakította át a szabályokat, hogy várható bukását megakadályozza. Ez azonban nem sikerült, ugyanis az ellenzék a módosított törvényhez alkalmazkodva összefogott és győzelmet aratott.

1990: 65 százalék
1994: 68,92 százalék
1998: 56,26 százalék
2002:70,53 százalék
2006: 67,83 százalék
2010: 64,38 százalék
2014: 61,24 százalék

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.