A közlekedési forradalom érdeklődés hiányában elmarad?

Sokak vélekedtek úgy 2011-ről, hogy ez az év lesz a tisztán elektromos hajtású autók forradalmának kezdete. Bizonyos szemszögből talán igazuk is volt, de 2012 elején érdemes megvizsgálni, mi a helyzet ezen a téren.

Szilágyi Szabolcs
2012. 01. 06. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még csak a nemzetközi hírekkel sem kell tisztában lennünk, hogy tudjuk: az üzemanyagárak szinte folyamatosan emelkednek. Ennek itthon ugyan részben a kiismerhetetlen gazdaságpolitikából adódó gyenge forint az oka, másrészt viszont a szerte a világon jelentkező, egyre növő olajéhség. Ezt a tempót az olajtermelő országok már nem tudják kielégíteni, így még a relatíve kis volumennel bíró Líbia olajkivitelének ideiglenes, félévesre nyúló kiesése is érzékenyen érintette az európai üzemanyagpiacot.

A General Motors elektromos hajtású Voltja

Szerencsére már évek óta téma az elektromos autó, az üzemanyag drágulásával és a technika fejlődésével (ami az akkumulátorok költségének csökkenése és kapacitásának növelése irányába hat) egyre közelebb érkezik a villamos-energiával hajtott közlekedési eszközök kora. Gondolhatnánk, ám sajnos a helyzet közel sem olyan biztató, ahogyan azt akár csak 5-10 éve is gondoltuk. Jó példa erre a General Motors autógyártó Volt nevű gépjárműve vagy a Nissan fejlesztette Leaf – ezek, habár már viszonylag szélesebb rétegek számára készültek, nem tudták megindítani az elektromos autók forradalmát. Pedig az USA még adókedvezményekkel is megtámogatta őket, mégsem értek el átütő sikereket.

Bemutatkozik a Nissan Leaf

A GM a 2010 végén útjára indított járműből idén 10 ezer darabot tervezett értékesíteni, ám ennek csak háromnegyedét – darabra pontosan 7.671 példányt – tudtak eladni. Igaz, a legjobb hónap tavaly december lett, amikor 1500 Voltra akadt vevő Észak-Amerikában. Ez azonban siralmasan kevés, még akkor is, ha az összes eladott elektromos hajtású kocsit nézzük: míg ezekből nagyjából 20 ezer akadt vevőre 2010-ben, benzin/gázolaj üzeműből 14 millió fogyott az autózás őshazájában.

De miért nem kelendőek?

Azt tehát már láthatjuk, hogy nem túl népszerűek a modern gépjárművek az USA-ban, ennek okai azonban összetettek.

Ha kíváncsi az okokra, kattintson a folytatásért!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.