Hol tartunk most?
- Elhunyt a „mesterséges intelligencia” létrehozója
– Milyen is lehetne életünk?
– Szemetelő mesterséges intelligenciák
– Önműködő autók
Megtanulhatna mindent a mesterséges intelligencia?
Mindketten kiemelték a gépi tanulás utóbbi években tapasztalt gyors fejlődését, hogy a különböző programok miként boldogulnak az egyre csak terebélyesedő adatmennyiséggel, szövegek átírásával és fordításával. Norvig ahhoz hasonlítja ezt a tevékenységet, mintha a lámpaoszlop alatt keresnénk a zsebünkből kiesett kulcsot. A fény ugyan segít, így a szöveg és a beszéd már most is jól működik, ám a mondatok nyelvtani elemekre bontása és elemzése mindig nehéz feladat, soha nem természetes folyamat, ami esetleg úgy kerülhető meg, hogy rájön, az online szöveg melyik részének vannak (a mondatban betöltött helyére utaló) kapcsolatai. Horvitz abból indult ki, hogy amennyiben létezne az összes szóbeli kérelmet (és a válaszokat) rögzítő felhőszolgáltatás, a mesterséges intelligencia megtanulhatna mindent. De miután nincs ilyen, megfelelve a kényes privacy kritériumoknak, meg kell találni az adatrögzítés erre alkalmas módjait.
A tanulásra szánt adatok jelentős része nincs se felcímkézve, se elmagyarázva, úgyhogy a folyamat kifejezetten nehéz feladat egy gépnek. Viszont nincs is szükség teljes felcímkézésre – az úgynevezett „félig irányított tanulás” már akkor is eredményre vezet, ha a címkék csak az adatok egy százalékára vonatkoznak. Ennyi már elég ahhoz, hogy a rendszer megértse a többi részt. Az Amazon mechanikus törökjét és egyéb crowdsourcing kezdeményezéseket idéző másik alternatíva humán közösségi erőforrások bevonása a címkézésbe az MI számára értelmezhetetlen esetekben. Megoldás lehet az is, ha az információ értékét megértő és ennek alapján a következő legjobb kérdést automatikusan kiszámító vagy az emberi közreműködők által szolgáltatott pluszcímkékből a legtöbbet „kihozó” rendszert hoznak létre.
Norvig szerint sem kell mindent tudnia egy tanulórendszernek – ő a „megerősített tanulásra” hivatkozott, amely a feladat végén jutalmazza vagy bünteti a gépi nebulót. Például elveszít egy sakkjátszmát, de senki nem mondja meg neki, hogy hol rontott, hanem magától kell rájönnie, és csak akkor részesül jutalomban, ha nyer. A korábban sikertelennek tűnt „nem ellenőrzött” gépi tanulásról annyit mondott el, hogy jelenleg a Stanfordon folynak ígéretes kutatások, és amennyiben eredménnyel járnak, a gépek minden előzetes ismeret nélkül is tanulhatnak, „intelligenssé” válhatnak. A példa alapján való tanulás ugyancsak ígéretes – Horvitz szintén egy Stanford projekttel szemléltetett: a helikopter humán szakértőtől sajátítja el a fordítva – háton – való manőverezést…
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!