Közismert, hogy a táblapiacot gyakorlatilag az Apple teremtette meg az iPaddel, hiába létezett a kategória már egy évtizede. Ennek megfelelően kezdetben uralta is a szegmenst a vállalat, ám 2012-ben várhatóan elveszti abszolút többségét. Piaci elemzők szerint idén 60 millió almás tablet talál majd gazdára, ami a becsült teljes, 125 milliós értékesítésnek már kevesebb mint 50 százalékát teszi ki. Peter Misek, a Jeffries piackutatója eredetileg még komolyabb„visszaesést várt: tavaly még azt jósolta, hogy 150 millió táblagépet adnak el a forgalmazók az idei évben (változatlan iPad-eladási adatok mellett).
Hiányzik a szolgáltatói támogatás
„PC-gyilkos”, a „netbookok kiszorítója” – néhány tablet-titulus az elmúlt egy évből. Tény, hogy szinte a semmiből jött létre a szegmens, és nagyon rövid idő alatt vált közkedveltté, kiszorítva, légüres térben hagyva számos korábbi platformot. Ám azért olyan forrón nem eszik a kását, az asztali gépek haláláról még szó sincsen. Két tényező is hátráltatja a táblagépek terjedési ütemének kiteljesedését. Egyrészt az „Android-ökoszisztéma” még nem nőtt fel arra a szintre, ahol az iPad található, s ez mindenképpen visszafogja a Google-féle operációs rendszerrel bíró eszközök gyorsabb adoptálását.
Misek szerint visszafogó tényező a rossz árképzési stratégia is. Az androidos tabletek készítői első nekifutásra az iPad árszintjét lőtték be, sőt némelyik a feletti árcédulával kellette magát – kevés sikerrel. Erre rájátszott még a korlátozottabb funkcionalitás is (noha hardveres szinten gyakran többet tudtak, mint nagy riválisuk), nem csoda tehát, hogy a vevők nem tolongtak értük. A kezdeti kudarcok után drasztikus árcsökkentésbe kezdtek a gyártók (elég csak a Hewlett–Packard esetére gondolni – bővebben itt és itt), ám ezek sokkal inkább raktárkisöprési akciók voltak, mintsem tartós „jóárasítások”.
Táblák mindenütt
– Windows 8 – PC-n kudarc lesz?
– Huawei: színes tabletek és gyors mobilok
– Hozd a saját eszközöd!
Ugyanakkor egy nem várt trend is a táblagépek ellen dolgozik. Az Egyesült Államokban mindenki arra számított, hogy az androidos eszközök megjelenésével a mobilszolgáltatók kínálatában nagyobb hangsúlyt kapnak a tabletek, jellemzően 1–2 éves hűségszerződéssel (és így alacsonyabb árral). Különösen az LTE hálózatok terjedése indokolta volna ennek a konstrukciónak a terjedését, azonban e tekintetben mindmáig igen vérszegény a szolgáltatók termékpalettája.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!