Miért nem lesz még sokáig kínai Steve Jobs?

A kreativitás szinte teljesen hiányzik a kínai oktatási rendszerből, ami komoly gondokhoz vezet az innovatív készséget és egyéni kezdeményezést megkívánó iparágakban.

Meixner Zoltán
2012. 03. 08. 8:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatási rendszer visszásságainak következtében fiatal felnőttkoruk kezdetére, a középiskola befejezésének idejére a kínai gyermekekből teljesen kigyomlálják a kíváncsiságot és a kreativitást – hangzik el gyakran a kelet-ázsiai országgal kapcsolatban. Ahogyan azt a tanulói teljesítményt értékelő, nemzetközi PISA-teszt eredményei is mutatják, a kínai diákok rendkívül jól teljesítenek a teszt-jellegű feladatok megoldásában, a saját véleményt, önállóságot és kreativitást igénylő, problémamegoldó készségeik azonban igencsak hiányosak. A gondot tükrözi többek közt az is, hogy az ország Nobel-díjasai közt a jelenleg 11 éves börtönbüntetését töltő Liu Hsziao-po (Nobel-békedíjat kapott 2010-ben) az egyetlen, aki az elismerés odaítélésének idején az ország területén élt – írja az MTI.

A gondot a memorizálásra épülő rendszeren túl a felsőoktatás a minőségi helyett a mennyiségi képzésre alapuló jellege is nehezíti. Központi kezdeményezésre ugyan az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a diplomások száma, kevés ugyanakkor a mély tudású, szűkebb területre specializálódott szakemberek száma – mutatott rá a hét elején a Shanghai Dailynek nyilatkozva Csien Feng, a Kelet-Kínai Tudományos és Technológiai Egyetem elnökhelyettese. Csien egyetértett a lap által ugyancsak megszólított Jang Csun-sivel, a délkelet-kínai Hsziamen egyetemi tanárával abban, hogy az oktatási rendszer reformja nélkül nincs esély egy „kínai Steve Jobs” kinevelésére.

Modern kínai üzem. Nem a kreativitást keresik Forrás: made-in-china.com

A kreativitás hiánya az oka a kínai és nemzetközi vállalatok gyakori panaszának is, miszerint az egyetemről kikerülő kínai fiatalok túlságosan mechanikusak, nem képesek önálló munkavégzésre, szociális készségeik szintje alacsony. A társadalom elöregedése miatt a megfelelő munkaerő megtalálása már most is gondot jelent, ez a probléma csak fokozódik majd a jövőben, s különösen az innovatív iparágakban.

A kínai vezetés a rendszer reformját ígéri 2020-ra, de nem tudni, hogy ez pontosan milyen változásokat takar. A felsőoktatás 2011-ben már egy jelentős átalakításon ment keresztül, elkezdődött a mesterképzési szakok munkaerőpiaci igényekhez való illesztése. Ezt a célt szolgálja a leendő munkaadók és valódi elvárásaik közelebb hozása is: az egyetemi oktatási hivatalok a jövőben fokozott részt vállalását ígérik a hallgatók és a cégek közti kommunikáció segítésében.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.