A Facebook-részvények tanulsága

A Facebook részvénykibocsátása ugyan nem sikerült jól, de ez ne riasszon el senkit. Lesz még idén érdekesség bőven...

Szilágyi Szabolcs
2012. 05. 29. 7:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször is írtunk már a közösségi hálózat IPO-járól; egyes vélemények szerint túlárazottsága, mások szerint a Nasdaq töketlenkedése miatt sült el balul a részvénykibocsátás. Wall streeti elemzők inkább azok pártján állnak, akik elsősorban nem a Facebookot hibáztatják a történtekért. Tény, egy techvállalat IPO-jának sikere nagy részben a piaci körülményeken múlik, és azok nem voltak éppen rózsásak. Lássuk, miért nem!

Újabb dotcom-buborék?

„Egy nap alatt lecsengett az internetes buborék hatása” – állítja John Fitzgibbon, a Scoop.com IPO-ját végző szakember. Nem lehet elmenni amellett, hogy micsoda felhajtás, hype övezte a közösségi hálózat papírjainak nyilvánossá válását; talán kicsit felfokozottabb is volt, mint amilyennek lennie kellett volna. Azt azonban ne felejtsük el: a Facebook szempontjából mindenképpen sikerként könyvelhető el, hogy mintegy 16 milliárd dollárnyi tőkét tudtak bevonni a további működés és a fejlesztések finanszírozásához. Ez nem kis fegyvertény, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt évben „mindössze” 1 milliárd dollár profitot termelt a vállalat, vagyis ezzel a tempóval mintegy másfél évtizedig tartott volna ezt elérni.

„A részvénypiac nem állt a helyzet magaslatán” – folytatta Fitzgibbon a felemás IPO okainak ismertetését. A kibocsátást megelőző éjszakán a Nasdaq 2012-es maximumáról torpant meg és fordult vissza, ez a trend pedig azóta sem változott. A techcégekkel felülsúlyozott Nasdaq azon a bizonyos pénteken 2837,53 ponton zárt, 1,85 ponttal alacsonyabban a csütörtöki adathoz képest; egy héttel később viszont már 10 százalékkal jár alatta a korábbi csúcsnak. Hiába a Facebook önmagában jó teljesítménye, az európai gazdasági recessziótól való félelmek, a görögországi események következtében megrendült euró illetve a vegyes amerikai gazdasági eredmények mind negatív spirálba vitték az eseményeket.

Az sem segítette a részvénykibocsátást a szakember szerint, hogy túlságosan sokfelé osztotta el a kibocsátást végző feladatot. Emellett a részvényárfolyam utolsó pillanatban való megemelése szintén nem tett jót az indulásnak, felülárazta a közösségi hálózat papírjait. És akkor még ott van a Nasdaq már említett számítógépes problémája – ezek mind a sikeres IPO ellenében tolták a Facebook szekerét, nem is említve azokat a Wall Street Journalban és Reuters-ben megjelent cikkeket, melyek szerint a vállalat mindössze pár nappal a nagy esemény előtt kénytelen volt lefelé módosítani profit-előrejelzését.

Mindennek következtében a részvényárak jelentősen zuhantak a múlt hét pénteki nyitóárat követő csúcshoz képest. De a 38 dolláros nyitóárat is már 7 dollárral múlják alul, így, aki még birtokol ilyen papírokat, kénytelen vagy hosszú távra berendezkedni vagy komoly veszteséggel megszabadulni tőlük. Jelenleg egyébként a vállalat ár/nyereség (price-to-earnings, P/E) mutatója 72,2, vagyis egy részvény megvásárlásához több mint 72-szer nagyobb összeg kell, mint amennyit az adott papír hozna. A nyereségesség tekintetében kétséget kizárólag éllovas Apple esetében ez a P/E arány mindössze 13,68, pedig a Steve Jobs alapította vállalat részvényei az elmúlt egy-két évben szinte folyamatosan drágultak. Csak a teljesség kedvéért: a Facebook egy részvényre jutó nyeresége jelenleg 43 cent, az Apple-nél 41,04 cent.

Ne féljünk a techrészvényektől

Ilyen debütálás után minden bizonnyal megcsappan a bizalom a szintén IPO előtt álló informatikai cégek papírjai iránt. Ez ugyanakkor részben előnyös is lehet, hiszen így a stabil háttérrel bíró vállalatok nagyobb érdeklődésre számíthatnak. És noha a Facebook kibocsátás méreteit nem lehet lenyomni, idén még jelentős események várhatók a részvénypiacot illetően. Nyilvánosság elé lép – a tervek szerint – például a tűzfalfejlesztéseiről ismert Palo Alto Networks, a marketingautomatizálással foglalkozó Eloqua és a SaaS szolgáltatásokat nyújtó Workday.

A techpiac egyébként alaposan felülreprezentált az elmúlt 12 hónap USA-beli IPO-jai között. Az elmúlt egy év alatt összesen 173 részvénykibocsátást indítottak útjára az Egyesült Államokban, ebből 37 köthető a techcégekhez, amivel minden más szegmenst megelőztek. Ez azt mutatja, hogy szinte mindenre van igény, csak meg kell találni a megfelelő árat. Ahogyan azt az SAP is tette: a Canaccord’s Davis adatai szerint az Ariba piaci kapitalizációja 11 évvel ezelőtt volt a csúcson, 40 milliárd dollárral; az SAP pedig nemrég jelentette be, hogy felvásárolja őket, 4,3 milliárdért.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.