Az IT munkák legalja – áramütésveszély

Pánikszerű hívás hajnali háromkor, avagy hogyan válik kényszeredetten "takarítónővé" a rendszergazda; listánk folyatódik!

Szilágyi Szabolcs
2012. 05. 04. 11:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt hiszi, a legalja munkát végzi? Halászott már ki döglött csótányokat lestrapált PC-kből, kémkedett felsőbb utasításra kollégái után, került már áramütés-veszélybe szerverszerelés közben, próbált már mesterlövészek célkeresztjében hálózatot építeni? Ha bármelyikre igen a válasz, akkor is érdemes velünk tartani – alámerülünk az IT munkák legmélyebb poklába. Cikksorozatunk az Infoworld nyomán készült.

Az emberi szerverszekrény

Elsőként az elképesztően mocskos számítógépekkel, majd a munkatársak után kémkedni kénytelen alkalmazottakkal foglalkoztunk. Ezúttal ismét egy hálátlan állással ismertetjük meg olvasóinkat: a rendszergazdáknak néha igencsak hajmeresztő feladatokkal kell megküzdeniük.

Pánikszerű telefonhívás hajnali háromkor – aki huzamosabb ideig dolgozott már ilyen munkakörben, bizonyára nemegyszer találkozott már ezzel az igen kellemetlen esettel. Ha gond van a szerverrel, menni kell. A szakemberek többsége ilyenkor álmosan, de rutinosan elvégzi a szükséges feladatokat. De mi van akkor, ha a kihívást egy természeti katasztrófa által okozott „özönvíz” okozza?

Brian Saunier sosem felejti el azt az éjszakát, amikor hét évvel ezelőtt egy ilyen hívást kapott akkori alkalmazójától, egy kis, georgai internetszolgáltatótól. Szokatlanul erős nyári vihar tombolt nem sokkal azelőtt az ISP épülete körül, melynek eredményeként eltömődött az elfolyó. A víz csak ömlött, és szépen lassan elérte azt a szintet, amikor már a szolgáltató szervereire is veszélyt jelentett. Szerencsére a kiszolgálókat hermetikusan elzáró üvegajtó védte, ugyanakkor a vihar az áramellátást is megtépázta, így a hűtési rendszer leállt, a szerverek túlmelegedésének veszélyét idézve elő.

Árvíz egy adatközpontban (képünk illusztráció)

Az ajtót tehát ki kellett nyitni, emlékszik vissza a történtekre a szakember, aki szerint tovább bonyolította a helyzetet, hogy az ISP ügyfél-adatbázisa a szerverterem padlóján foglalt helyet, az ajtó megnyitásával pont telibe kapta volna az árvizet. Saunier két rendszergazda társával együtt ezért gyorsan építőmérnökké avanzsáltak, és gátat emeltek törölközőkből, kartondobozokból és minden egyébből, ami a kezük ügyébe akadt és használhatónak tartották. Ezt követően Saunierre hárult a feladat: a szerverterem kinyitásakor neki kellett berohannia és biztonságos magasságba helyeznie az ominózus kiszolgálót.

Szerencsére sikerrel járt a szakember, ám a terembe való sietős behatolás során a lábával véletlenül megbontotta a gyorsan felhúzott „gátvédelmi rendszert”...

Cikkünk nem ért véget, a folytatásért kattintson!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.