Míg pár éve még piacvezetőként ült a mobiltelefon-királyság trónján az egykor gumicsizmát is gyártó vállalat, nemrég a Samsung feltörekvő termék- és üzletpolitikája okán visszaszorult a második helyre. A trend ráadásul tartós, hiszen az elmúlt 2-3 évben folyamatosan csökkent a finnek piaci részesedése. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a vállalat bejelentette 10 ezer alkalmazottjának elbocsátását és egyetlen finnországi gyárának megszüntetését (vagyis nem csak itthon jár rá a rúd a dolgozókra). A következő év elejéig végrehajtandó racionalizálástól további 1,6 milliárd eurós megtakarítást remél a cég, mely a luxustelefonokat készítő Vertu értékesítésével már megpróbálta helyrebillenteni mérlegét.
Ben Wood, a CCS Insight kutatási igazgatója szerint a lépés egyértelműen jelzi, hogy a Nokiánál szembenéztek a valósággal. Wood úgy véli, hogy a napjainkban a Nokia előtt álló lehetőségek a piaci igények megváltozása miatt nagyon más már, mint amiben a finnek „felnőttek” mobiltelefon-fejlesztő és -gyártó cégként. És, úgy látszik, a Symbian eldobása és a Windows Phone alkalmazása nem volt elég drasztikus lépés ahhoz, hogy magára találjon a vállalat; kénytelen európai és mexikói gyárait a távol-keletre költöztetni, ha tartani akarja a lépést riválisaival.
A Windows Phone-nal érkező Lumia értékesítései ugyan nem alakultak rosszul, de mégsem váltották be maradéktalanul azokat a reményeket, amiket a Nokia az egyébként remek készülékhez fűzött. Eközben pedig az alsó(közép) kategóriában még jelenlevő Symbian telefonok iránti igény drámai gyorsasággal csappant meg – hiszen ma már szinte mindenki okostelefont akar -, ami komoly érvágás volt a pozícióit ebben a szegmensben jól tartó finnek számára.
Nem elég racionalizálni
Noha a szerkezeti változásokra, átalakításokra égető szüksége van a vállalatnak, ez nem elég a boldoguláshoz. Elkoptatott fogalom, de tény: innovatív termékek nélkül még ideális termelési struktúra mellett sem lehet sok keresnivalója egy cégnek az igen kompetitívvé vált mobilpiacon. Szerencsére ezt is látja a Nokia, így több kitörési pontot is meghatározva igyekszik visszahódítani egykori rajongóit.