Talán sosem szűnnek meg a közúti balesetek, de számos dolgot lehet tenni a kárcsökkentésért. Emberéleteket meg lehet védeni a szerencsétlen események elkerülésével is, de ha az már bekövetkezett, minél hamarabb érkezik a segítség, annál jobb. Jelenleg azonban pusztán a túlélők/szemtanúk telefonhívásaira támaszkodhatnak a mentők és a tűzoltók – de mi a helyzet akkor, ha éppen senki nem tudja értesíteni a hatóságokat? Életek vesznek oda, családok csonkulnak örökre, pusztán azért, mert a balesetről nem tájékoztatta senki (időben) a mentőket.
Az Európai Unió illetékesei eddig is sokat tettek a közlekedés biztonságosabbá tételéért, és odafigyeltek arra is, hogy a már kialakult incidensek jobban kezelhetők legyenek (például a 112-es vészhívó az EU majdnem teljes területéről egységesen és díjmentesen hívható). A legjobb persze az lenne, ha automatikusan működne a hatóságok értesítése, ezért korábban azt a javaslatot tette le a Parlament az asztalra, miszerint ütközés esetén a jármű magától, önműködően tájékoztassa a történtekről a megfelelő szerveket.
Ám az eCallnak nevezett szolgáltatás adaptálása mostanáig a gyártók önkéntességén múlott – nem is terjed(t) el. Ennek vetett véget nemrég az EP, amikor úgy döntött a napokban, hogy kötelezni fogja az érintetteket arra, hogy 2015-ig történjen meg az átállás. Eszerint az évtized közepétől már csak olyan új autó hozható forgalomba az öreg kontinens egységbe tömörült államaiban, mely rendelkezik a 112 baleset esetén automatikus hívásának képességével. Ezzel a Parlament szakértői szerint gyorsabban érkezhetne a segítség a bajba jutottak számára, éves szinten akár 2500 élettel is többet lehetne megmenteni, illetve a sérülések súlyossága 10-15 százalékkal mérsékelhető lenne a gyorsabb beavatkozás révén.
Még 2003-ban merült fel először az eCall ötlete. Működési elve igen egyszerű: gépjárműbe épített szenzorok figyelik a közlekedési eszköz állapotát, és ha abban jelentős változás lép fel – például kinyílik a légzsák – vagy az utastérben megnyomják a vészjelző gombot, azonnal „tárcsáz” a rendszer. Emellett műholdak és cellainformációk révén meghatározza azt is, hogy hol történt a baleset, illetve úgynevezett MSD adatcsomagot (minimum set of data) küld a legközelebbi elsősegély-központnak, ami magában foglalja az esemény bekövetkeztének idejét, az útirányt, a járműazonosítót, annak meghatározását, hogy az eCall automatikusan vagy manuálisan indult-e be stb. A korlátozott mennyiségű, de pontos információ nagyban segítheti a mentők, tűzoltók munkáját, tájékozódását, illetve megszünteti a nyelvi korlátok jelentette hátrányokat, hiszen nem kell telefonon az adott ország nyelvén (jobb esetben angolul) beszélgetni a balesetet szenvedetteknek és a hatóságoknak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!