Hamis Facebook-felhasználók

Dagad a botrány a közösségi hálózat körül.

Szilágyi Szabolcs
2012. 08. 03. 8:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Noha a Facebook tagadta, hogy ilyen eszközökhöz folyamodna a hirdetéseiből származó jövedelem felpörgetéséhez, a napokban maga ismerte el, hogy sok tízmilliónyi hamis account létezhet a rendszerében. 83 millió regisztrációról állítja a közösségi oldal üzemeltetője, hogy azok mögött valószínűleg nincsen egyedi felhasználó, ami a 955 milliós aktív tábort nézve majdnem 9 százalékos arány.

Az amerikai tőzsdefelügyeletnek (SEC) beadott dokumentum szerint három részre osztja a Facebook a hamis profilokat. Az első kategóriába a duplikátumok tartoznak, vagyis azok, melyeknél egy emberhez több profil is tartozik. A második a rosszul besorolt (user- misclassified) típus, míg a harmadik a nem kívánt (undesirable). Előbbibe az üzleti, szervezeti vagy nem emberi entitások, mint például a háziállatok tartoznak, utóbbi pedig azt a kört fedi le, amely megsérti a Facebook felhasználási szabályzatát.

Lássuk, mekkora arányt tesznek ki az egyes csoportok! Legnagyobb részben a duplikált accountok képviseltek; az összes regisztrált felhasználói profil 4,8 százaléka tartozik ebbe a körbe. A második kategória 2,4 százalékot tesz ki, míg a leginkább nem kívánatosnak tartott regisztrációk a fent említett 955 milliós tábor 1,5 százalékát teszik ki. Ez ugyan nem tűnik soknak, de még így is 14 millió (!) regisztrációról beszélünk.

A téma anyagi vonzata

Ugyan mit számít pár kamu reg? Igen sokat, tekintve, hogy a Facebook bevételeinek jelentős része (erről bővebben itt) a hirdetésekből származik. Ha ezekre érezhető mértéken nem releváns kattintások is érkeznek, akkor a Limited Run példája nem egyszeri lesz, hanem akár exodust is elindíthat. A hirdetők egy részének elpártolása pedig a reklámköltések visszaesését is jelenti, ami komolyan árthat a közösségi hálózat üzletének.

Egy múlt havi BBC vizsgálat rávilágított, hogy komoly pénzeket költenek el cégek like-gyűjtő kampányokra, melyek során rengeteg olyan embertől érkezik like-olás, akik igazából semmilyen érdeklődést nem tanúsítanak az adott termék vagy szolgáltatás iránt. Emellett azt is kiderítették a britek, hogy egyesek szoftveres segítséggel egyetlen helyről több ezernyi accountot tudnak irányítani. Pár kattintással tudnak olyan feladatokat végrehajtani, mint például kiválasztott oldalak like-okkal való elárasztása.

„A Facebookon hirdetést fontolgató cégek joggal várják el, hogy az összes, oldalukat támogató like „eredeti” felhasználótól, ne hamis accountról érkezzen. Persze nem egyszerű feladat a Facebook számára annak meghatározása, mi számít valós profilnak és mi nem, hiszen manuális módszerekkel is pár perc alatt több hamis account hozható létre. Ennek tükrében biztosnak látszik, hogy a közösségi hálózat növekedésével a csaló regisztrációk száma is emelkedni fog - ez egy olyan probléma, amivel mindkét félnek foglalkoznia kell” - nyilatkozta Graham Cluley, a Sophos vezetője.

És hogy miként érintették ezek a hírek a Facebook részvényárfolyamát? Nos, a lenti diagram szerint nagyon nem jól. A múlt hét végén, az első hivatalos eredmény-beszámolókor az induló részvényenkénti 29 dollár 27 dollár alá esett, ám cikkünk írásának időpontjában további zuhanás volt tapasztalható: a papírok ára már benézett a bűvös 20 dolláros szint alá. Lassan megéri Facebook részvény vásárolni?

forrás: Google Finance

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.