Hajdú Márton főhadnagy elmondta: a január elsejével életbe lépett katasztrófavédelmi törvény értelmében már nem csak a közúti közlekedésben részt vevő, veszélyes anyagokat, árukat szállító járműveket, hanem a hajókat is ellenőrizhetik. Megjegyezte, az ellenőrzések végrehajtását megkönnyíti, hogy a hajókapitányoknak előre be kell jelenteniük a hatóságoknál, mit szállítanak, így a veszélyes anyagok szállítása is könnyebben nyomon követhető.
Tájékoztatása szerint a csütörtöktől indult akció keretében átfogó ellenőrzést végeznek a Duna teljes magyarországi szakaszán közlekedő teherhajókon, bevonva a rendőrség és a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok szakembereit is.
A katasztrófavédelem a főként kőolajszármazékokat, vegyipari termékeket szállító hajókon, hajókötelékeken ellenőrzi a fuvarokmányok valódiságát, az áru mennyiségét, az áruszállítás módját és csomagolását, a rendőrség pedig a hajón dolgozók iratait és a jármű műszaki állapotát ellenőrzi.
Hajdú Márton megjegyezte, évente mintegy 3000–3200 hajókötelék közlekedik áruszállítóként a Dunán, és ezek során mintegy 6 millió tonna rakományt utaztatnak a társaságok a vízen. Az OKF helyettes szóvivőjének közlése szerint az átfogó ellenőrzés a folyóvizek és a lakosság biztonságát szolgálja.