Megszületett az ítélet a halálos baleset okozásával vádolt buszsofőr ügyében

Nem jogerősen 1 év 3 hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta a Pécsi Törvényszék azt a buszsofőrt, aki 2008 januárjában a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta.

PR
2012. 05. 18. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A másodfokon eljáró bíróság Kovács Csaba vezette tanácsa a ma 58 éves Galacsik Istvánt halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében találta bűnösnek. Mellékbüntetésként két évre eltiltotta a járművezetéstől, s kötelezte mintegy 600 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére. A baleset 2008. január 14-én történt. A férfi a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, ezért jobbra rántotta a kormányt és elütött egy nőt, aki ennek következtében életét vesztette.

A másodfokon eljáró bíróság Kovács Csaba vezette tanácsa a ma 58 éves Galacsik Istvánt halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében találta bűnösnek. Mellékbüntetésként két évre eltiltotta a járművezetéstől, s kötelezte mintegy 600 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére. A baleset 2008. január 14-én történt. A férfi a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, s azért, hogy elkerülje az azzal, valamint a tőle balra haladó autókkal való ütközést, jobbra rántotta a kormányt, arra, ahol abban a pillanatban senkit sem látott. A megállóba felhajtva ugyanakkor elütött egy hatvanéves nőt, nekiment egy padnak, végül egy fának ütközve megállt. A baleset sérültje életét vesztette.

Galacsik István az eljárás során többször is együttérzését fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak, de a felelősségét nem ismerte el. Mindvégig azt állította: a tragédiát a busz rejtett hibája okozta. Az esetnél a motor hirtelen felpörgött, a jármű ettől pluszenergiához jutott, nem lehetett lefékezni.

Az ügyben első fokon eljáró Pécsi Városi Bíróság tavaly áprilisban bizonyítottság hiányában felmentette a sofőrt. A döntést azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan cáfolni azt a vádlotti védekezést, hogy a baleset műszaki hiba és nem más ok miatt következett be. Az akkori ítélet szerint a műszaki hibát a szakértői vélemény sem zárta ki, de arra, hogy a rendellenes működést pontosan mi okozta, nem derült fény.

„Fékezhető” volt

A másodfokon eljáró bírói tanács az ítéletet azonban részben megalapozatlannak, a tényállást részben felderítetlennek találta, és a vádlott felelősségét állapította meg. Kovács Csaba bíró az ítélethirdetéskor hangsúlyozta: semmi sem támasztja alá azt a korábbi bírói megállapítást, hogy a busz a fékezés ellenére felgyorsult volna. A bizonyítékok, köztük a szakértői vélemények, a menetíró lap adatai arra engedtek következtetni, hogy bár a három tengely közötti fékerőeltérés meghaladta az előírásban foglaltakat, a busz „fékezhető” volt. A vádlott által érzékelt gyorsulás pedig egy szubjektív érzés volt, a jármű valójában fokozatosan lassult.

A Pécsi Törvényszék szerint Galacsik István relatív gyorshajtást követett el, 47 kilométeres óránkénti sebességgel közelítette meg a buszmegállót, arra számítva, hogy az előtte álló helyi járat már elhagyja azt, mire ő odaér. Mivel nem ez történt és a fékút lerövidült, félrerántotta a kormányt, felhajtott a megállóba, amivel egy ember halálát okozta. Az ügyész tudomásul vette a döntést, vádlott és védője felmentésért fellebbezett, így az ügyben a Pécsi Ítélőtábla hoz jogerős ítéletet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.