Összeütközött két metró a Pillangó utcánál hétfő reggel, tízen megsérültek – közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel.
Kisdi Máté elmondta, hogy a Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik metró utolérte a másikat, és hátulról „belekoccant”. Mindkét jármű szállított utasokat.
A metrón utazó Lami Krisztofer a következőket mondta portálunknak: „Azon a metrón utaztam, amibe belerohant a másik szerelvény. Épp a legeslegszélén ültem. Hosszú ideig álltunk a megállóban, majd egyszer csak óriási lökést éreztünk. Azt hittük, robbanás vagy terrortámadás történt. Az emberek a földre zuhantak, sikítoztak, sírtak. Majd következett a pánikszerű menekülés. Az ajtókat kifeszítették, és a 2006. augusztus 20-i állapotokat idéző rohanás, pánik kezdődött.”
Lami Krisztofer felvétele
„Jelenlegi adataink szerint eddig tisztázatlan körülmények között két metrószerelvény ütközött össze Budapesten, a Pillangó utcai metrómegállóban. A rendőrség szakértők bevonásával megkezdte a baleset körülményeinek tisztázását. Jelenlegi adataink szerint többen megsérültek, közülük ketten súlyosan” – Az Origónak nyilatkozott Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, aki azt mondta, hogy kilencen sérültek meg, őket kórházba szállították.
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az MTI-vel azt közölte, hogy öt mentőegységet riasztottak a balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba zúzódásokkal, végtagsérülésekkel, a helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban. Az esetleges töréseket a röntgenvizsgálat állapíthatja meg. A sérülteket helyszíni ellátás után a Péterfy Sándor utcai Kórházba (OBSI) és a Honvédkórházba vitték.
Molnár Klaudia, az OMSZ koordinációs referense az M1 aktuális csatornán azt mondta, egy könnyebb sérültet a helyszínen elláttak, majd saját felelősségére távozott.
Az M1 Híradója úgy tudja, hogy a balesetet emberi mulasztás is okozhatta. Ezen a szakaszon korábban is voltak gondok, ezért az automata vezérlésről a kézire álltak át.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán azt írja, hogy az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között pótlóbuszok viszik az utasokat. A Kerepesi úton a Pillangó utcánál sávlezárásra kell készülni, a befelé vezető oldalon az Örs vezér terétől csak lépésben lehet előrejutni a Hungária körútig.
A BKK közölte: Nehéz átjutni a Hungária körút–Kerepesi út csomóponton minden irányból.
A közúti torlódás miatt a pótlóbuszok megnövekedett menetidővel közlekednek.
Várhatóan kedd reggeltől jár újra teljes vonalon a 2-es metró, a Pillangó utcai baleset pontos okát vizsgálják – mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a helyszínen újságírók előtt hétfő délelőtt.
A vezérigazgató elmondta, műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem. A baleset pontos okát részletes vizsgálat fogja kideríteni – emelte ki.
Bolla Tibor azt közölte: már húsz-harminc éve gondot jelent az érintett szakaszon az őszi-téli időszakban, hogy a sínek eljegesednek vagy falevelek kerülnek rájuk, ami csúszásveszéllyel jár. A metróvezetőket erre figyelmeztették, valamint az automata üzemmód helyett úgynevezett ellenőrzött kézivezérlést vezettek be. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.
Az elnök-vezérigazgató szólt arról is, hogy a második jármű vezetője azt mondta, az állomásra érkezés előtt, fékezés közben érezte, hogy csúszik a pálya, és már nem tudott megállni.
A hétfő reggeli, Pillangó utcai állomásnál történt balesetben, amelyben egy metrószerelvény egy másiknak ütközött, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapításai szerint szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein. A vonatok adatrögzítőiből kinyert adatokat várhatóan szerdára értékelik.
Az NFM Közlekedésbiztonsági Szervezet hétfői, az MTI-hez eljuttatott közleményében felidézte: reggel a Pillangó utcai állomásnál egy érkező metrószerelvény nekiütközött az előtte lévő, már az állomás peronja mellett álló vonatnak. Mindkét járat az Örs vezér teréről a Déli pályaudvar felé tartott. Mindkét szerelvényben és a pályában jelentős anyagi kár keletkezett. Ezen szakaszon a hétvége óta automata üzemmód helyett kézi vezetéssel közlekednek a járművek a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt.
Közölték: a további szakmai vizsgálat irányát a vonatok adatrögzítőiből kinyert információk határozzák meg. Az álló szerelvény adatrögzítőjéből az ott tárolt adatok már a helyszínen kinyerhetők voltak, az érkező és ráfutó szerelvény adatainak kimentéséhez azonban kocsiszínbe kell vontatni a járművet. Az adatrögzítők adnak választ többek között arra, hogy milyen sebességgel közlekedtek az érintett járművek, mikor nyitották és zárták az ajtókat, „mikor történt vontatás-fékezés és működött-e a csúszásvédelem”. Az adatok elsődleges értékelése szerdára várható.
A szervezet jelezte: az eddigi információk szerint nincs összefüggés a hétfői baleset és a 4-es metrón a múlt hét pénteken történt események között, mivel utóbbi esetben „az általános védelmi rendszer lépett eddig még ismeretlen okból működésbe, amelynek feladata, hogy áramtalanítsa a metrót, ha valamilyen idegen tárgy kerülne a pályára”.
Tarlós Istvánnak az a feladata, hogy egy nyilvános, minden körülményt feltáró vizsgálatot rendeljen el. Ha igazak azok a szakmai hírek, hogy már volt valamiféle karbantartási hiba a 2-es metrón, akkor a főpolgármesternek ezeket egy nyilvános vizsgálaton tisztázni kell – jelentette ki Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője hétfői sajtótájékoztatóján.
Az ellenzéki politikus azt mondta, az utóbbi pár napban ez a második baleset, legutóbb a 4-es metróból kellett a füst miatt kimenekíteni az emberek, hétfő reggel pedig már személyi sérüléssel is járó baleset történt a 2-es metróban.
Gy. Németh Erzsébet szerint a hétfői baleset is rávilágít arra, hogy minél hamarabb meg kell kezdeni a 3-as metró felújítását. A párt szerint tarthatatlan az, hogy a városvezetés és a kormány hat éve képtelen érdemben tenni a 3-as metrófelújításának a megkezdéséért – mondta.
A rendőrség – ha nem is a DK kérésére – a baleset körülményeit büntetőeljárás keretében vizsgálja.