Hatékony módszerekkel nem állunk rosszul abban a cseppet sem nemes versengésben, hogyan keltsük rossz hírét egy országnak. Turistacsapdának szánt, túlszámlázós éttermek és bárok, hiéna taxisok és persze a reptéri lopás – ha csak egyet is kifog ezekből az idelátogató turista, mindjárt egy életre elmehet a kedve Magyarországtól. Az utóbbi ráadásul a hazai utazókat is érinti, hiszen a bőröndöt felnyitó szarka nem tudja, milyen állampolgár csomagját dézsmálja éppen.
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma évről évre rekordot dönt: tavaly átlépte a 13 milliós határt. Ha csak a statisztikát nézzük, ehhez képest nem sok a tavaly regisztrált 53 lopás, így a repteret üzemeltető cég érvei is megfontolásra érdemesek: a rendszerben kezelt csomagok mindössze 0,002 százaléka volt vagy lehetett érintett. Ez, igaz, csak a bejelentett panaszok száma.
Ki tudja, hány Budapestről elutazó utas döbbent rá később, akár több átszállás után, hogy valami hiányzik a bőröndjéből – de egy kiadós káromkodás után nem tett bejelentést. Vagy ha igen, akkor a végállomáson, így nem jutott el a panasz Budapestre. Persze az is igaz, hogy akit megloptak, azt nem a statisztika érdekli, hanem hogy megkerül-e a tettes.
Én is sokat utazom, de általában nem adok fel csomagot. Ennek ellenére három éve engem is megszabadítottak Ferihegyen az összes készpénzemtől, amit csak Bangkokban vettem észre. Hazaérkezve írtam a reptérnek, aztán korrektül végigvezettek a csomagok útján. Valóban sokat tesznek azért, hogy ne legyen lopás, de az emberi tényezőt nem tudják teljesen kizárni. Más akadályok is vannak: néhány éve az egyik nagy légitársaság – felfigyelve a budapesti lopások gyakoriságára – preparált bőröndöt adott fel, felnyitáskor aktiválódó rejtett kamerát építve a keretbe. El is készült a csomagot jogtalanul felnyitó munkás fotója, de a túlságosan kíváncsi alkalmazott ellen nem indulhatott eljárás, mert állítólag a magyar Btk. nem teszi lehetővé a csapdaállítást. Így ki sem rúghatták a munkást – közös megegyezéssel távozott. Nem kizárt, hogy ma is ugyanott dolgozik, csak egy másik földi kiszolgálócégnél. A reptéren ugyanis négy vállalat osztozik az egyre zsírosabb falaton.