A reptéri szarkák üzenete

Akit megloptak, azt nem a statisztika érdekli, hanem hogy megkerül-e a tettes.

Lukács Csaba
2018. 02. 11. 4:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatékony módszerekkel nem állunk rosszul abban a cseppet sem nemes versengésben, hogyan keltsük rossz hírét egy országnak. Turistacsapdának szánt, túlszámlázós éttermek és bárok, hiéna taxisok és persze a reptéri lopás – ha csak egyet is kifog ezekből az idelátogató turista, mindjárt egy életre elmehet a kedve Magyarországtól. Az utóbbi ráadásul a hazai utazókat is érinti, hiszen a bőröndöt felnyitó szarka nem tudja, milyen állampolgár csomagját dézsmálja éppen.

A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma évről évre rekordot dönt: tavaly átlépte a 13 milliós határt. Ha csak a statisztikát nézzük, ehhez képest nem sok a tavaly regisztrált 53 lopás, így a repteret üzemeltető cég érvei is megfontolásra érdemesek: a rendszerben kezelt csomagok mindössze 0,002 százaléka volt vagy lehetett érintett. Ez, igaz, csak a bejelentett panaszok száma.

Ki tudja, hány Budapestről elutazó utas döbbent rá később, akár több átszállás után, hogy valami hiányzik a bőröndjéből – de egy kiadós káromkodás után nem tett bejelentést. Vagy ha igen, akkor a végállomáson, így nem jutott el a panasz Budapestre. Persze az is igaz, hogy akit megloptak, azt nem a statisztika érdekli, hanem hogy megkerül-e a tettes.

Én is sokat utazom, de általában nem adok fel csomagot. Ennek ellenére három éve engem is megszabadítottak Ferihegyen az összes készpénzemtől, amit csak Bangkokban vettem észre. Hazaérkezve írtam a reptérnek, aztán korrektül végigvezettek a csomagok útján. Valóban sokat tesznek azért, hogy ne legyen lopás, de az emberi tényezőt nem tudják teljesen kizárni. Más akadályok is vannak: néhány éve az egyik nagy légitársaság – felfigyelve a budapesti lopások gyakoriságára – preparált bőröndöt adott fel, felnyitáskor aktiválódó rejtett kamerát építve a keretbe. El is készült a csomagot jogtalanul felnyitó munkás fotója, de a túlságosan kíváncsi alkalmazott ellen nem indulhatott eljárás, mert állítólag a magyar Btk. nem teszi lehetővé a csapdaállítást. Így ki sem rúghatták a munkást – közös megegyezéssel távozott. Nem kizárt, hogy ma is ugyanott dolgozik, csak egy másik földi kiszolgálócégnél. A reptéren ugyanis négy vállalat osztozik az egyre zsírosabb falaton.

Tavaly augusztusban is volt egy krimibe illő eset: egy esküvőre hazalátogató londoni magyar utazott vissza Ferihegyről, és érkezése után döbbenten tapasztalta, hogy a csomagról a számzáras lakatot eltávolították, és bár a bőröndből semmi sem hiányzik, ruhái, cipői, de még az iratai is alaposan össze vannak vérezve. Később hasonló panaszokkal jelentkezett ugyanennek a járatnak egy másik utasa is. A vizsgálat megállapította, hogy a géphez közel férő négy pakolómunkás közül az egyik keze sérült volt a kérdéses napon, és vérzett is. Így bukott le a 46 éves Sz. János, akit immár gyanúsítottként, lopási kísérlet megalapozott gyanújával hallgattak ki a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság munkatársai. (Mivel szigorú nyilvántartása van a géphez férő munkásoknak, az én esetemben is négy gyanúsított volt. De mert egyikük sem vallotta be a lopást, a bíró a nyomozást megszüntette.)

A helyzet azóta sem javult. A dél-koreai nagykövetség január 19-én figyelmeztető posztot tett közzé Facebook-oldalán, leírva, hogy az utóbbi időben több koreai utas értékei tűntek el itt, ezért mindenki vigyázzon. Idén volt olyan nap, amikor három utas tett panaszt lopás miatt. Nekem is volt furcsa élményem: január végén Dohából jöttem haza a hajnalban érkező géppel. Más járat nem száll le ekkor Ferihegyen, a feladott csomagokat mégis közel negyven perc után kaptuk csak kézhez. A várakozókkal együtt azon viccelődtünk, időre van szükség, amíg átnézik a tartalmukat. Valóban kinyitották a bőröndömet, de ezúttal nem hiányzott semmi – igaz, érték sem volt benne. Az elharapózó lopások miatt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is soron kívüli hatósági ellenőrzést rendelt el a Liszt Ferenc repülőtéren.

Bár a járatokra lebontott statisztikát nem adják ki, fogadni mernék, hogy az izraeli légitársaságnál nem történnek lopások. Pár hónapja szemtanúja voltam, hogy a géphez közel kerülő munkásokat, takarítókat feladatuk elvégzése előtt és után is megmotozta a speciális biztonsági szolgálat. Gyanítom, hogy a legtöbb esetet a gépek rakterében követik el a rakodók, mert oda nem látnak be a biztonsági kamerák. Csakhogy erre is lehetne műszaki megoldást találni: a testkamerát. Egyes országok rendőreinél már alapfelszerelésnek számít.

Az elharapózó reptéri lopásoknak van egy világos üzenetük is a társadalom számára: ha egy nemzetbiztonsági szempontból kiemelt intézménynél sem tudjuk megvédeni az utasok tulajdonát, akkor mire számíthat a vidéki kisember otthon, ahol körzeti megbízott sem maradt a faluban?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.