Mi már csak a postást várjuk

Arról, hogy hogyan lehet könnyen összeszedni egy szolid kis függőséget az internetes vásárlással, de egyben arról is, hogy mennyi különleges, mégis mindenki számára elérhető lehetőséget kínálnak ezek az online áruházak.

Karczag Eszter
2012. 02. 29. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakdolgozati szabadságom töltöm, ami azt jelenti, hogy délben még pizsamában járkálok a lakásban, miközben nem sok sikerrel próbálom magam rávenni arra, hogy belemélyedjek a rezsimépítés különböző elméleteibe. Az itthonlét egyben azt is jelenti, hogy a postás sorozatban már több napon is itthon talált, ma meg is kérdezte, várok-e esetleg valamit holnapra is. Elszomorítottam, a következő küldemény csak a jövőhéten érkezik majd, ám távozása után azért kaptam magamtól egy képzeletbeli koppintást az orromra. A tanulság: most jó ideig nem rendelek semmit nem leszek itthon délben. Mindenesetre a fiatal postás srácnak diadal volt; végre fény derült annak a bizonyos nincs-jobb-dolga lánynak a kilétére, akihez hetente érkeznek a gyanúsabbnál gyanúsabb csomagok. (Saját védelmemben azért megjegyezném, hogy tegnap egy nyelvvizsga-bizonyítvány érkezett.)

Nagyjából egy éve kezdődött. Ezzel a „kései” csatlakozással azt hiszem, hogy az átlagot testesítem meg, hiszen az internetes vásárlás külföldön elterjedt, míg nálunk nem különösebben népszerű, aminek persze sok oka van. Legfőképp a bizalmatlanság az, ami az embereket gyakran visszatartja attól, hogy online rendeljenek különböző termékeket – ez abszolút megérthető, de „szerencsémre” az én bankszámlám csekélyke tartalékainak leszívásával nem járna túl jól egy adathalász sem. A második legnagyobb hátráltató tényező a lehetőségek felfedezetlensége, ezen viszont könnyű segíteni. Mindenekelőtt azonban figyelmeztetés: komoly függőség veszélyét rejti magában az internetes vásárlás. Sajnos korántsem csak szökőévenként rendelek, a kattintás egyszerűsége miatt pedig könnyen elvész az önkontroll, ráadásul a mai napon külön akciók is hozzásegítettek egy régóta vágyott kalap megszerzéséhez, de mostantól visszafogom magam. Amolyan nagyböjti fogadalom a többi mellé. Azt viszont mindenképp hatalmas pozitívumként jegyezném meg, hogy az internetes vásárlás során egyszer sem fordult elő, hogy a legnagyobb leértékeléseknél egy hisztérikus tömegben kelljen ruhákon taposnom, ájulás közeli állapotban sorban állnom a pénztárhoz vagy a próbafülkéhez, és még a lábamra sem lépett senki. Kezdjük tehát nagy kedvencemmel, az ASOS-al.

Az ASOS oldalán minden megtalálható, ami szem-szájnak ingere, a többi itt felsorolt shop-hoz képest ráadásul hatalmas férfi szekcióval is rendelkezik. A ruházat mellett az oldalon vannak trend-előrejelzések, blogok és összeállítások – most éppen a párizsi divathét legfontosabb újdonságairól -, verseny lehetőségek, ahol kuponokat nyerhetnek a szerencsések, de akár saját, eladandó termékeinket is feltölthetjük a virtuális piactérre. Érdemes az Outlet szekciónál kezdeni a nézelődést, hiszen itt akár 70 százalék kedvezménnyel bujkálnak az eddigi szezonok darabjai. Keresésnél hasznos a szűkítő kategóriákat használni, árban, színben, típusban is meg lehet könnyíteni a kutatást. Az átlagos méreteken kívül vannak plus size (a curve jelző alatt), kismama, és – az apróbb méretűekre gondolva – úgynevezett petite kategóriák is. Az árakat fontban találhatjuk meg – nem véletlen, hogy egy éve a környezetemben senki sincs annyira képben az aktuális árfolyamokkal, mint én -, a szállítás pedig a vásárlás értékétől függetlenül, a világ minden országába, városába ingyenes.

A ruhák árai tíz és ezer font között, igencsak széles skálán mozognak, míg kozmetikumok és kiegészítők nagyjából 1-4 fontnál kezdődnek. Ezekben a kategóriákban is érdemes körbenézni, s így már garantált, hogy nem ugyanaz a karkötő és napszemüveg jön majd szembe az utcán. A mérettáblázat minden ruhadarabnál megtalálható, ahol pedig más méretezés van, azt külön jelzik. Ami pluszt jelent a többi webáruházhoz képest, hogy majdnem minden ruhadarabhoz tartozik egy kifutós videó, amin mozgásban is láthatjuk az adott kabátot, nadrágot, szoknyát, s így az anyag minőségét is könnyebb megállapítani. A kiegészítőket 360 fokos nézettel mutatják be. A Facebook-oldalon naponta számos panaszt kapnak késő, vagy elveszett küldeményekről, nekem azonban a szállítással még semmi gondom nem akadt. Az ígért két hét helyett már öt munkanap alatt ideérnek a csomagok, amikben eddig mindig a pontos mása volt annak, amit kinéztem az oldalon. Fontos, hogy minden héten más-más akciókkal várják a vásárlókat, ezért is olyan nehéz elszakadni tőlük. Az ASOS mellett röviden megemlíteném még a TOPSHOP-ot is, amely azonban már évek óta szolgálja ki az internetes vásárlókat, noha engem sosem vonzott.

A ROMWE egy 2010-ben indult, a kínai termékek hírnevét helyreállítani kívánó hongkongi cég, amely az utóbbi egy év alatt rendkívül népszerű lett a nemzetközi street fashion oldalakon. Itt csak női termékek találhatóak, de azok aztán tényleg töméntelen mennyiségben. Azt hiszem, ami leginkább jellemzi ezt a céget, az a galaktikus minta; az aszimmetrikus tunikák és áttetsző szoknyák csodálatos, „űrbéli” színekben pompáznak, de a tavasszal majd hozzánk is berobbanó galléros ruhák is nagyon kelendőek. A ROMWE-n csak a Paypal rendszeren keresztül lehet fizetni, ez igaz például a szintén kínai VJ-Style oldalára is. A Paypal duplán védi a vásárlókat és az eladókat a csalások ellen; tulajdonképp egy zsilipkamraként működő köztes számla, amire az aktuális vásárlás értékét utalhatod át saját itthoni bankszámládról – amelynek adatai így teljesen titkosak maradhatnak -, s az összeget innen utalhatod tovább vásárláskor. A szállítással nem volt gondom; nagyjából egy hét alatt innen is megérkezik a küldemény, s a cég a különböző országok vámszabályait is figyelembe veszi a csomagok feladásakor, hogy a megrendelők a legkevesebb problémával szembesüljenek. Az árak itt is széles skálán mozognak, öt-tíz dollártól felfelé találhatunk ruhákat, cipőket, kiegészítőket, ékszereket, s a fotókon a valódi termékek láthatók, csalódás eddig nem ért. A VJ-Style-ról annyit említenék, hogy főleg a celebek stílusának lekoppintására mentek rá, és több márkás termék hasonmása is megtalálható, ám a fotók csupán 90 százalékig hűek a végül kézhez kapott termékhez.

A LOVE is az utóbbi hónapokban lett igazán felkapott, náluk is hetente vannak különböző akciók (például két ruhát választhatunk összesen harminc fontért, vagy egy ingyenes szállítással kedveskednek). Fő profiljuk a ruha és a szoknya, ezek darabja olyan 20-40 font között ingadozik, de néhány csinos blézer és kabát is található az oldalon. Ők voltak az elsők, akik az utóbbi évben igazán népszerűvé tették az aszimmetrikus szoknyákat, amiknek bénább változatát idén már a Zarában is láthattuk, picivel magasabb árakon. Itt említeném meg a Missguided oldalt is, ahol a drágább, márkás cipők hasonmásai (és persze saját tervezések) mellett szintén hatalmas ruhakészlet található, de róluk már áradoztam egyszer. Az árak itt is 20-30 font körül mozognak. Az említett két cég az ASOS-hoz hasonlóan brit, tehát nem kell aggódnunk a vámok miatt. A kizárólag kiegészítőkre szakosodott, szintén szigetországi Rings&Tings oldalt sem hagynám ki. Már 2 fontért különleges gyűrűkkel, nyakláncokkal, fülbevalókkal lephetjük meg magunkat, ám érdemes egyszerre többet rendelni, mert a szállítási költség miatt úgy jobban megéri.

Végül, de nem utolsósorban megemlítenék egy húszas évei közepén járó londoni designer lányt, Zoey-t, aki Disco Pony név alatt tavaly kezdte vállalkozását és Spanyolország után most Hongkongban találta meg a számításait, az ottani anyagokkal és varrodákkal ugyanis könnyebben elindíthatja a diszkó pónik világ körüli útját. Csillogó-villogó flittervilág, ennél többet nem is lehet róla mondani, a Pony-t látni kell. Blogján, a Make Shift Model-en követhetitek az életét, bekukkanthattok gardróbjába (ahogy a címlapos lead-fotón is láthatjátok, ott is a csillogásé a főszerep), megtalálhatjátok eddigi kollekcióit és elérhetőségeit is. Ahogy Zoey velem is megosztotta, a következő kollekció kicsit komolyabb lesz, de korántsem számolt le a flitterekkel. Az alapkollekció mellett továbbra is személyre szabottan készül majd minden darab, a megrendelő kívánságait és ötleteit figyelembe véve. Persze ezt az árak is tükrözik, 100-150 euró között ingázva. Itt megtalálhatjátok a tavalyi kollekció lookbookját; én jelenleg a Silver Surfer zakóra gyűjtök. Érdemes meglátogatni a Facebook-oldalát is, mert nyereményjáték van kilátásban! (Ez mellesleg minden fentebb említett internetes áruház rajongó oldalaira igaz, nagy kedvezményeket vonhat magával egy-egy „lájkolás”.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.