TRENDBANG!

Arról, amikor a tavasz első nagy divateseményének sajtótájékoztatóján jártam, és még interjút is készítettem. Márciusban újra Budapest Essential Looks, ezúttal a LakásTrenddel karöltve, Eiffel téri sátor helyett a Millenáris Teátrumában.

Karczag Eszter
2012. 02. 09. 17:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen biztos voltam benne, hogy nem kések el, elvégre a Ferenciek–Millenáris távolság nem egy áthidalhatatlan akadály. Az már más tészta, hogy negyed 10-kor még mindig nem engedtem a noszogatásnak, és a „még egy kicsit hadd” jelenetet játszottuk. Pedig igazán tudhatnám, hogy kell az az egy óra az elkészüléshez. Ami ma például másfélre sikeredett, de kizárólag azért, mert azt az új hajszárítási technikát próbálgattam, amit a fodrászomnál tanultam a múlt héten. Persze sikerült, hát ügyes lány vagyok én, akkora lett a bozontom, hogy az erkélyünk fölött telelő (macskaijesztgető) galambok is átköltözhetnének. Bár azt hiszem, akkor még nagyobb bajban lennénk.

Visszatérve a tegnapra, simán odaértem a Millenáris Fogadójába a sajtótájékoztató előtt, még egy szolid, szénsavmentes Pellegrinót is le tudtam gyűrni a nagy sietségre; a Chivast későbbre hagyom. Végre tehát kiderült, hogy a tavaly első alkalommal (az Eiffel téren felállított néhány száz négyzetméteres sátorban) megrendezett Budapest Essential Lookst – amelynek idén is fő támogatója a Schwarzkopf Professional – március 2–4. között rendezik meg. Nagy változást jelent, hogy ezúttal a 2000 forintos napijegyért nemcsak az adott magyar tervezők legújabb kollekcióit (és a Schwarzkopf jóvoltából a legújabb frizuratrendeket), hanem az immáron tizenötödik alkalommal megrendezendő LakásTrend kiállítást is megnézhetjük egy helyen (utóbbi a B épületben, a fiatal dizájnerek munkáival, luxusmárkákkal és szakmai előadásokkal vár mindenkit), ami így garantáltan egész napos programot biztosít az eredeti 4500 forint kevesebb mint feléért. Természetesen az egész Millenáris Park területén találkozhatunk különböző projektekkel, szobrokkal, a Fiat Pandart pályázatának győztesei által dekorált autókkal, a Dulux Let’s Colour színdizájner-csapata pedig az év színtrendjeibe burkolja a Teátrum homlokzatát. A B épületben lesz megtekinthető Tombor Zoltán Absolutely című fotókiállítása is, melyet egy zárt körű közönség – köztük jómagam is – már megtekinthetett december elején a Váci1 üzletházban rendezett téli Divatnapon.

A TRENDBANG! egyedi rendezvényminősítő védjegyet most életre hívó két szervezőcsapat pályázatokkal biztosít lehetőséget fiatal dizájnereknek és tervezőknek, ezekről részleteket a hivatalos és Facebook-oldalaikon találhattok. Még bőven van idő jelentkezni – szakmai és közönségdíj (azaz mindenki kedvence, lájkgyűjtés) is lesz. A Lakástrend programjairól szintén olvashattok az oldalukon, ahol az Év Ékszere díjátadásáról, a madeinhungary tárlatról és a visegrádi országok feltörekvő dizájnereinek (meed) találkozójáról is információkat találhattok. A divatbemutatók programja megtalálható a Budapest Looks oldalán. Ami nekem nagy hiányt jelentett, hogy kapásból fel tudtam sorolni hat–hét tervezőt, akiket mindenki várt volna. Többek között erről is kérdeztem Buday Kollárik Tímeát, a divatesemény főszervezőjét.

– A tavalyi látogatók korosztályával kapcsolatban mit figyeltetek meg?

– Nagyon érdekes volt, sokat mosolyogtunk azon, hogy a két napon – ugyebár akkor is szétbontottuk a programokat nagyon különböző volt a közönség. Az elsőn, a fiatal tervezők napján tizenévesekkel is találkoztunk, az átlagkort 2025-re becsülném. Ezzel szemben a második napon, a klasszikus tervezőkre idősebb korosztály volt kíváncsi. Idén is ezt várjuk, illetve kiegészültünk a szakmai fodrász nappal, amelyre szintén az ország több városából buszokkal hozzuk a fodrászokat.

A látogatók átlagéletkorából ti is megfigyeltetek valami trendet a divatkövetés szélesebbé válásával kapcsolatban?

Úgy gondolom, hogy nagyon pozitív visszajelzés volt, hogy a fiatalok sem a jól ismert külföldi tömegtermékekkel, hanem a magyar tervezők kollekcióiból szeretnének öltözködni. Ezért is tartom fontosnak, hogy mi is lehetőséget adjunk a fiatal tervezőknek, s idén ez kiemelten megvalósul, hiszen az első napon a Lancia (tehát a főtámogató Fiat) segítségével most olyanok is megmutathatják magukat, akik önerőből még nem lettek volna képesek létrehozni egy bemutatót. Tavaly ez nem így volt.

Nagyon sok befutott magyar tervezőt hiányolok a felhozatalból. Ezek szerint szándékosan van így?

Idén is tárgyaltunk két tervezővel, akivel korábban is dolgoztunk együtt; egyikük azonban önálló bemutatóra készül nem sokkal az Essential Looks után, a másik pedig Vietnam és Japán között ingázik ebben a hónapban. A többi ismertebb tervezővel idén nem kívántunk együttműködni. Ez tehát a mostani koncepció, a Lancia pedig vállalta a meghirdetett tervezői pályázatával, hogy a kezdőknek is lehetőséget ad. Tavaly mi voltunk az elsők, akik a fiatal tervezőket a tapasztaltabbakkal egy időben, egy helyen tudták kifutóra küldeni, mert a külföldi divatheteken is jelen vannak a klasszikus házak mellett a fiatalos, trendi, újonc tervezők is.

A divattervezésben több évbe telik, mire a profit visszajön, ráadásul a gazdasági válság is csak most gyűrűzött be az iparba. Úgy tudom, sok tervező csúszásban van, vagy nem is tud kollekciót kihozni az anyagi problémák miatt. Mit lehetett ebből érzékelni a szervezés folyamán?

Nálunk alapkövetelmény volt, hogy a tervező március elejére elő tudjon állni egy önálló bemutatóra elegendő kollekcióval, hiszen nem egykét modell, hanem egy teljes kollekció bemutatása a cél. Többen kiestek a rostán azért, mert ezt nem tudták garantálni. Arról nem is beszélve, hogy elvileg a tavaszi bemutatós kollekciónak, ha értékesítésre szánják, már ősszel meg kellene lennie. Akik ezt teljesítették, azoknak december 1-jén szerveztünk egy rövid divatnapot, és szeretnénk a jövőben is előrukkolni hasonló dolgokkal. Sajnos Magyarországon nem tudjuk követni a külföldi divathetek szokásait, ahol ősszel már a tavaszinyári, tavasz elején pedig már a jövő őszitéli kollekciókat vonultatják fel. Limitált kiadást ismét tervezünk, de egyelőre a tavaszi bemutató lesz a középpontban. A tavalyi április végi időzítéshez képest a mostani március eleje már komoly haladást jelent.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.