(Ön)tudatosan igénytelen?

Arról, amikor közelebbről is megvizsgáltam a H&M Conscious Exclusive kollekciót. Nem kellett volna.

Karczag Eszter
2012. 05. 01. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A H&M Conscious, tehát a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében újrafelhasznált anyagokból, esetenként biopamutból, organikus anyagokból készült darabjait kifejezetten szeretem, hiszen puhák, és „a körítés is jó”. A korábban rengeteg kommunikációs ballépést vétett cég – például lyuggatókkal gondoskodtak arról, hogy a konténereikből addig gyakran öltözködő szegények és hajléktalanok számára is viselhetetlenné tegyék a szemetesbe jutott eladatlan ruhákat – profiljára pedig rá is fér, hogy legalább szavakban részt vegyen a közösségi szerepvállalásban. Viszont az április 12-én a kiválasztott boltokba került új, Exclusive Glamour kollekció valami botrányos összhatást kelt. E blognak persze nem célja, hogy a Hennes och Mauritz ház trendinek szánt, rojtos anyagvégei körül szaglásszon, de szerettem volna néhány szót ejteni arról, hogy a fenntarthatóság és a környezetbarát előállítás vajon miért vonja magával azt a nagy fokú igénytelenséget, amit a bécsi Stephansplatzon vagy a mi Vörösmarty terünkön potom 300 euróért (nagyjából 88 ezer forint – komolyan, ki hagyna ott ennyi pénzt éppen a H&M-ben?) tolnak a vásárlók arcába.

Természetesen azon nem kell csodálkozni, ha hozzánk most sem jutott el az egész kollekció – a magyar honlapon csupán néhány található közülük a megvásárolható darabok oldalán, a Vörösmarty téri üzletben pedig rég jártam, így a mostani bécsi hétvégén – amiről a következő bejegyzésben még szó esik – kerültem csak közelebb ezekhez a rettentő exkluzív ruhákhoz. (Azt persze hozzá kell tennem, hogy a boltban lévő fullasztó tömeg egyedül a Coscious kollekció környékén lazult fel, ott ugyanis igencsak kevesen nézelődtek.) Mindenesetre mindig rettentő módon idegesít, hogy a „kelet-európai” piacon a minőség és a választék is megcsappan (ezt persze bármelyik élelmiszerboltban láthatjuk, sajnos nem csak a ruhákból kapjuk a gagyit), bár a mostani kollekciót talán felesleges is lenne idehozni. Hogy a H&M vezetősége miért gondolja, hogy tömegek hagynának ott 60–80 ezer forintnyi összegeket éppen egy konfekcióüzletben, amikor ennyiért már sokkal nevesebb boltokban kaphatunk sokkal minőségibb és egyedibb ruhákat, azt máig nem értem.

A Lanvin-, a Versace vagy a Marni-együttműködések árai talán még indokolhatók is (bár a Marni maradék darabjaitól már féláron próbál megszabadulni a bolt), talán ezen buzdult fel a vezetőség, amely nem fogja fel, hogy egy teljes egészében H&M gyártmányú darabnak talán nincs létjogosultsága az exkluzív árkategóriában. A szóban forgó kollekció egyetlen értelmezhető összeállítása, amelynek szabása még élőben sem néz ki annyira rosszul, mint a többié (én aztán tudok bókolni, mi?), az égkék kosztüm, rövid sorttal. Az agyondicsért estélyi ruha, amelyet „durva szegés” címszó alatt szerettek volna az elegáns, egyúttal a laza stílus kedvelőinek eladni, véleményem szerint csúfos bukás lesz, de legfeljebb majd másodszor is újrahasznosíthatják az anyagot, kijön belőle néhány póló. A legigénytelenebb viszont még csak nem is ez a piszkosfehér báli ruha volt (az igen kellemetlen anyagra ráfércelt, foszló végű fodraival), hanem a valóban oszlásban lévő, selyemszerű (pontosabb anyagleírást itt már meg sem kockáztatnék) bordó, fodros oldalú miniruha, a kaleidoszkópos minta (amelyhez már a Mango is a tavaszi divathetekből merített ihletet) úttörő mivoltát pedig inkább nem is említeném, bár ez utóbbi legalább nem az alacsony minőséggel tűnt ki a sorból.

A H&M oldalán az összes darabot megnézhetitek, bár a (tudatos?) minőségi hiányosságok csupán élőben láthatók. Természetesen nem akarok minden egyes darabot leszólni, nyilván vannak olyanok, amelyek átmennének egy minőségi ellenőrzésen, és talán még csinosak is, ám ezeket sem kaphatjuk meg H&M-hez méltó árakon. Akinek pedig van erre pénze, az miért elégedne meg ezzel a márkával? Ezt most folytathatnánk körbe-körbe, és nem kapnánk választ, úgyhogy hagylak is titeket kalandozni a kollekció darabjai között. Az egyszerű Coscious darabokat viszont továbbra is ajánlom.

Ja, és a Facebook-oldalon meghosszabbítottuk a magyar divattörténeti albumért folyó játékot.

Fotók: H&M

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.