A hétvégén megrendezésre került az idei Marie Claire Fashion Days, ami az egyik legnagyszabásúbb, és leginkább várt divatesemény Budapesten. A mostani alkalommal azonban nemcsak a meghívott vendég szemeivel láthattam a rendezvényt, hanem mint a háttérben szorgoskodó aktív résztvevő is, így visszafogom magam, és a tervezettnél kevesebbet panaszkodom majd. Talán nem is lesz meglepő, hogy két teljesen más eseményt láttam e két különböző szemszögből.
Marie Claire Fashion Days: a jövő útja?
Természetesen – mint minden más kezdeményezést – a Marie Claire Fashion Days-t is rengeteg kritika éri. Amikor bizonyos, egyelőre a nagyközönség számára titkos információkat nem tudtunk, többekben felmerült a kérdés, hogy például a Nanushka és a Je suis belle miért nem képviselteti magát a hétvégén. Választ ekkor még nem kaptunk, de azt addig is tudtuk, hogy e két tervezőcsapat jóval előrébb jár az átlagnál. A rejtély tegnap reggel megoldódott, és hamarosan mindenképp beszámolok róla, bár a Facebook-oldal lájkolói már tudják, miről van szó.
A másik kritika, ami viszont tulajdonképp az összes hazai divatbemutatóra érvényes, hogy a nemzetközi menetrendtől fél évvel le vagyunk maradva. Itthon persze ez is könnyen megmagyarázható: az átlagos bemutató-látogatót nem érdekli ősszel az, hogy mi lesz majd a divat jövő nyáron. Nagy felvásárlók sincsenek jelen, akiknek fél évvel előre kellene készülniük divatáruházuk számára, s legfőképp a magyar tervezők közül csak néhány szerencsés kivétel tartja a lépést a nemzetközi irammal. A Marie Claire így egy tipikus magyar rendezvény, amit a magyar közönségnek címeznek, így ez tulajdonképp rendben is van, hiszen nem kell túlpozicionálnia magát. Főként úgy, hogyha vannak időközi, apróbb hangvételű események, amelyek esélyt adnak a hiány pótlására.
Enyhe telünk lesz
A blog rendszeres olvasói – és ezt minden szerénység nélkül állíthatom – igazán jó helyzetben vannak a magyar tervezők legfrissebb kollekcióinak terén, ami persze azt is jelenti, hogy nem sok újdonságot láttak a hétvégén a VAM Design Center kifutóján. Élőben persze mégis minden más, így fussunk gyorsan át azon, hogy mit is vonultattak fel kedvenc – és kevésbé kedvenc – tervezőink.
Ismét megnézhettük élőben Abodi Dóra „Secret Layers” elnevezésű kollekcióját, amely a hihetetlen luxust képviseli, minimalista ellentáborként pedig a USE unused márka (talán túlzottan) letisztult darabjait. Mojzes Dóra „Prometheus” kollekcióját is ismertük már, noha a hétvégén a türkiz helyett a vérvörös szín dominált, míg néhány egyszerűbb, szürke kapucnis darabot is készített. Szegedi Kata „Paradise City” nevű vonaláról is írtunk már, amelynek apró darabokból összeállított hatású ruhái mintha túlzottan egymásra épülnének. A kiemelt estéről nagyon hiányoltam a grúz származású Tamara Barnoffot, akinek pedig idei téli kollekcióját egyszerűen mesésnek találtam, illetve Tomcsányi Dórit, aki az utóbbi évek alapján sokkal inkább megérdemelte volna a szereplést mint egy, a nagyok közé valahogy odacsöppent kezdő.
A Nubu kollekciójára (amit ebben a cikkben mutattam be) a „profi” lehet a találó szó, erről mindenki eldöntheti magának, hogy pozitívan vagy negatívan cseng egy ruhakollekció kapcsán. A tyúklábmintából kiragadott elemek kiegészítőként való használata zseniális, a kollekció maga viszont kicsit egyhangú, amit csupán a festett selyem dob fel valamennyire. A KEPP Showroom számomra egyszerűen értelmezhetetlen, Konsánszky Dóra viszont hozta a megszokott „érett” minőséget. Anh Tuan – aki leginkább táskáival szokta magával ragadni a közönséget – a kiegészítők mellé csodás, bőrközpontú kollekciót épített fel, míg Benus Dani a katonai zubbonyokhoz fordult inspirációért.