Katedrális-sikk Dolce & Gabbana módra

A blog ugyan nem konkrétan a kifutókra koncentrál, ám a katedrális-sikket megálmodó Dolce & Gabbana új kollekciója mellett nem mehetünk el szó nélkül.

Karczag Eszter
2013. 02. 28. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Domenico Dolce és Stefano Gabbana neve egyet jelent a súlyos itáliai luxussal, ám az idén még a tavalyi „barokk romanticizmuson” is túltettek. A blogon már több alkalommal is foglalkoztunk a jelen divathullámok kirívóan gazdag vonalával (például itt, vagy a mézre épülő szeptemberi McQueen-bemutató után); amolyan „sírva vigadunk a válságban” érzés kerülget minket a kirakatokat és a kifutókat elnézve.

Az akkori D&G kollekciót lovagolta meg a Zara, de a magyar tervezők kollekciói között is találunk arannyal kicsit sem visszafogott mértékben díszített súlyos, fekete anyagokat (például Balázs Lilla londoni vizsgakollekciójában, amelyről bővebben itt írtam). Ezúttal a fekete kissé visszaszorult és átadta helyét a „tömör” aranynak, míg egyéb érzékeinket tömjénnel bódították el.

Először furcsának tűnt a bizánci kereszténységhez köthető, aranyban úszó, ikonszerű kollekció, hiszen mégiscsak olasz divatról van szó, nyugati kultúráról. Ám kiderült, hogy ez nem véletlen, ugyanis Dél-Itáliában az egyházszakadás után – a romanika korszaka alatt – hatalmas volt a bizánci befolyás. A tervezőpáros hazájuk, Szicília egyik híres templomából, a monreali Szent Mária-katedrálisból inspirálódott, amelynek freskóit és mozaikjait valóban bizánci művészek készítették valamivel 1190 előtt. A Milánóban felvonuló modellek pedig – eltekintve néhány bírálhatóan sovány lábtól – tényleg úgy néztek ki, mintha ezekről a középkori ikonokról léptek volna le.

A túlméretezett fülbevalók és az arany koronák voltak azok a kiegészítők, amikkel Domenico és Stefano valóban elérte a kívánt bizánci hatást, de a frizura- és sminkrészleg is tökéletesen eltalálta a hangulatot. A magasra tupírozott, mégis rendkívül elegáns és visszafogott haj illett az apró koronák alá, ám a bemutató nem csak a középkori, hanem az igazi olasz retro vonalban is erős volt, a Sophia Loren stílusát segítségül hívó fodrászok és sminkmesterek pedig könnyedén eltalálták az 50-es évekhez illő megjelenést.

A bemutató első részében tehát a bizánci beütésű katedrálisvilág köszönt ránk, amelyben a legtöbbször egyszerű szabású, bő, A-vonalú tunikákon, vagy éppen az alakot követő ruhákon elevenedtek meg konkrét freskó-, illetve mozaikrészletek, amiket az anyaghasználattal hangsúlyoztak a tervezők. Aranylemezkék, hímzések, tetőtől talpig gyönggyel teleszőtt darabok, és nehéz brokátbetétek tették teljessé a képet.

Ezt követően – a XII. század által ihletett ékszercsodák megtartásával – következett az 50-es évek Olaszországába való visszatekintés. Elsőként egy kosztümblokk következett, amely a szürke szövetre épült, újabb kiegészítőként pedig megjelentek a tipikus, „pattintós” fekete lakkretikülök. A rövid szabású harangujjak mellett a csípőrész kialakítása – a tavalyi peplum folytatásaként – abszolút a női alakot hangsúlyozta ki, míg az alsórészek között a ceruzaszoknyák, illetve a bohókásabb szabású sortok váltották egymást. A lábbelik között egyaránt megtalálhatóak voltak a katedrális boltívei által inspirált műremekek, és a XX. század közepére jellemző alacsony sarkú, hegyes orrú szandálok is.

Végül – harmadik fejezetként – ismét kaptunk egy jó adagnyi igazi Dolcét, hiszen a fekete és a vörös csipke következett. Először magában, majd a mozaikos betétekkel, és – a vörösek esetében – minden eddiginél gazdagabb gyöngyhímzéssel kombinálva. Az utolsó aranylöket utáni finálé is nagy hatással volt ránk; egy csapat vörösbe öltözött Sophia Loren és Monica Bellucci vonult felénk (legalábbis stílusban, hiszen a modellek alakjukat tekintve köszönőviszonyban sem voltak a két legendával). A szentek ikonjait követő, igazi olasz erotikával túlfűtött csapattal mindenesetre csinos kis kontrasztot vetített elénk a két szicíliai.

A felvonultatott kollekció teljes összhangban állt az egy hónapja ugyanitt bemutatott férfi vonallal, ahol szintén a katolikus elemekkel gazdagon díszített, mégis egyszerű vonalú darabok voltak a középpontban. A ministránsok karingéhez hasonló, ejtett vállú selyempólókat, brokátos, intarziás zakókat és a papi stólát idéző sálakat láthattunk a kizárólag Szicíliából származó modelleken.

A tavaly szeptemberi milánói divathétről – amelyen a hagyományt tisztelő fashionisták általában Dolce & Gabbanában parádéznak – ebben a bejegyzésben találnak street style összefoglalót, amennyiben még a fenti galériák áttanulmányozását követően is szomjaznának a csipkére és a virágokra. A blog Facebook-oldalán pedig friss hírekkel és további blogbejegyzésekkel találkozhatnak.

Fotók: Dolce & Gabbana, GoRunway.com, LittleFashionisto

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.