A hullarablás kreativitása

A céges gátlástalanság a szertartásra tolakszik, a gyászolókat félrelöki, nevét és logóját a koporsóba vési.

Puzsér Róbert
2016. 01. 14. 13:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Media Markt hirdetéseit gyártó kreatívok a céges tárgyalóban szemlézik a titkárnő seggét, miközben unottan hencegnek a jövő havi utazási terveikkel, a céges autóikkal meg azokkal a tini gádzsikkal, akiket a héten szedtek fel.

A levegőben tesztoszteron és a szusi mellé érkezett vaszabi fanyar illata keveredik az önelégültséggel, a kivagyisággal és az arroganciával. A céges idillt a szomszédos irodából beviharzó grafikus lány rikoltása töri meg. Telefonját magasra tartva – kicsit a kreatívoknak is produkálva magát – színpadiasan felkiált: „Tényleg meghalt a David Bowie?! Ezt nem hiszem el!” Sunyin körbekémlel, hogy tényleg mindenki rá figyel-e, miközben az agyát erőlteti, hogy melyik is az a David Bowie. „Az a vékony, szőke srác, amelyik azt énekelte, hogy it’s such a perfect day?”

A kreatívok nem igazán tudnak mit kezdeni a hírrel. Márk megvonja a vállát, és arra gondol, hogy teker egy füves cigit – attól mindig kreatív lesz, ami most rá is fér. Neki amúgy is az elektronikus zenék jönnek be, életében nem hallgatott David Bowie-t. Bence még mindig a tegnapi partin mélázik, ahol szétmetamfetaminozva táncolt reggelig. David Bowie halálánál jobban érdekelné az a négy-öt óra, amiből momentán egy percre sem emlékszik. Kristófnak, aki alkoholista és a lelke mélyén homofób – bár ezt nyilvánosan nem kommunikálja, hiszen ebben a szakmában sosem lehet tudni –, a hír hallatán csak annyi jut eszébe, hogy „nocsak, egy buzival kevesebb”. A főnök, Steve – polgári nevén Mészáros Tóth István – azóta hívatja magát így, hogy az első céges bónuszából elment nyaralni Miamiba a barátnőjével. Az enervált csöndnek végül az ő kiáltása vet véget.

„Ki az a David Bowie?! Kit érdekel?! Miért vagyunk itt? Adjunk el mosógépet! Adjunk el hajszárítót! Adjunk el kenyérpirítót! Ezért vagyunk itt! Csináljunk pénzt! Sok-sok pénzt!” Ezeket a mondatokat egy céges tréningen tanulta, és titokban azóta is rendszeresen gyakorolja otthon, a tükör előtt. „Mi vagyunk a rock and roll, nem a David Bowie! Mi szarjuk a trendeket, mi vagyunk a rocksztárok! Lökjünk egy brainstormingot! Csináljunk pénzt!” Elégedetten néz körbe. Jó beszéd volt, a „pénz” szó többször is elhangzott, ahogy az a motivációs könyvekben meg van írva. A többiek azonban továbbra is fásultak, csüggedten nyomkodják a telefonjaikat. Steve arcvonásait szemmel látható erővel feszíti a húsz perce felrántott kokain – eszében sincs ennyiben hagyni a dolgot.

„Kristóf! Bence! Kik voltak azok a zsenik, akik megalkották a »Mert hülye azért nem vagyok!« kampányt?! Ti voltatok! És az ki volt, aki megálmodta a lehengerlő vörös árnyalatot meg az ikonikus betűtípust? Te voltál az, Márk, te istenverte Leonardo!” Hogy az elhangzottakat nyomatékosítsa, Márk vállára teszi a kezét, majd teátrális mozdulattal a tárgyaló falán bekeretezve függő plakátra mutat. „Ez az a szint, amire képesek vagyunk! És ez az, amiből nem engedünk! Kell egy ütős anyag a Facebookra! Legyen a Media Markt újra szexi, trendi és laza! Ez a feladat. És ha valaki képes erre, azok ti vagytok!”

A kreatívok szeretik ezeket a motivációs beszédeket. Úgy érzik, hogy Steve pont olyan jól ért a szakmájához, mint ők a magukéhoz. Értékelik, hogy olyan felettesük van, aki felismeri és elismeri a képességeiket. Mindig azt élvezik a legjobban, amikor Steve felteszi a kérdést, hogy „Miért vagyunk itt?”. Addig mintha megannyi széttartó gondolat cikázott volna a tárgyalóban, melyeket Steve szavai egy erővé kovácsolnak. Egyetlen legyőzhetetlen erővé. Ehhez Steve tényleg nagyon ért. Ilyenkor nem győzik csodálni a tehetségét.

Két és fél óra sem telik bele, és kész az új hirdetés, melynek apropója David Bowie halála, tárgya pedig a Media Markt áruházakban kapható négy hanghordozó. A termékek adottak, a kreatívok erőssége pedig az, ahogy azokat kommunikálják. A cég mindig vidám kabalapojácája ezúttal gyászol, szomorúan mered maga elé, mellette a négy lemezborító egymás diszkrét takarásában elrendezve, fölül pedig a cég üzenete: „Isten veled David ”

David. Ugyan milyen más viszonyban volna a Media Markt David Bowie-val, mint a legszorosabb, legszemélyesebb, legbarátibb nexusban. Amilyenben velünk. Az üzenet egyértelmű: a műszaki cikkekre vágyó fogyasztónak, David Bowie-nak és Istennek van egy közös jó barátja: a Media Markt. S a kreativitás egy sorral lejjebb, kisebb betűkkel fokozódik: „és add át üdvözletünket Lemmy-nek is.” Végül egy szomorú szmájli.

Hiszen annyira jó barát a Media Markt, hogy David szívesen elviszi az üzenetét a másvilágra – ez a legkevesebb. Bizonyára megemlíti majd Lemmynek, hogy milyen nagyszerű akciókról maradnak le. Mekkora szopás már ez a halál, mennyivel jobb lenne kettesben elmenni a Media Marktba kenyérszeletelőt vásárolni! Mondjuk ha én lennék ilyen jóban Daviddel, inkább üzennék Freddie Mercurynak, John Lennonnak, vagy bárkinek, akihez életében köze volt – de hát ezért nem vagyok én reklámkreatív. Ha az volnék, jól tudnám, hogy annak kell üzenni, akinek még alig hűlt ki a teste a főcímekben.

Amit a Media Markt kreatívjai előadnak, az közönséges hullarablás. Pszichopátiás módon együttérzést színlelnek, hogy az áruházlánc szarjait ránk varrják, nevét a tudatalattinkba ültessék. És szó sincs arról, hogy erre szükségük volna, hogy ennek révén több hanghordozót vagy műszaki cikket adnának el. Amiről szó van, az az, hogy megtehetik. A céges gátlástalanság a szertartásra tolakszik, a gyászolókat félrelöki, nevét és logóját a koporsóba vési. S mindezt csakis azért teszi, mert belső kényszere, hogy hatalmát demonstrálja, mindenki számára nyilvánvalóvá tegye, hogy az örök törvények fölött áll. Nincs benne szégyen, és nincs benne méltóság – csakis önhittség, kapzsiság és gőg.

Az ókori színjátszásban még istenek és emberek törvényei álltak konfliktusban. A modern, céges színjátékban már nyoma sincs konfliktusnak vagy drámának, helyüket rövid és ostoba szlogenek vették át, melyek csakis attól válnak érvényessé, hogy a média intézményei naponta tízezerszer harsogják a pofánkba őket. Az istenek helyén pszichopaták állnak, az emberek helyén tömegek, a törvény pedig három tézissel kifejezhető: 1. A propaganda: hatalom. 2. A fogyasztás: boldogság. 3. A minőség: mennyiség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.