Az árok demokrata és republikánus szavazó közt mindig is létezett. A modern politikai marketing aztán addig szélesítette és mélyítette ezt, hogy ma már nincs földi hatalom, amely hidat ácsolhatna fölé. A szponzorált tartalmak és a Facebook végleg felszámolják az újságírást, megszüntetik a tény, a vélemény, a pletyka és a hazugság közti határokat, s ezzel komfortos fogyasztói élményt biztosítanak a véleménybuborékokban élő demokrata és republikánus választóknak.
Donald Trump elnöki címe a marketingkaszt politikai hatalomátvételét jelzi. A reklámkreatívok megelégelték, hogy évtizedek óta úgy adják el a politikusokat, mint a mosóport. Mennyivel korszerűbb megoldás, ha maguk a marketingesek gyártják le a huszonegyedik század politikusait – hisz a művelet lényegi részét máris ők végzik. A politikus avítt figura, helyén ma már a reklámkreatív áll, aki figyel a tömeg igényeire, preferenciáira és lájkjaira, így maximalizálja az ismertség és a tetszés mértékét a kívánt célcsoportban. A huszadik században még a politikus írta a politikát, és a marketingesre várt a feladat, hogy eladja – a huszonegyedik században már a marketinges írja a politikát, amelyet a politikus ad el.
A brexit és Trump győzelmi narratívája közös: az iskolázatlan, suttyó fehér tömeg fellázadt az elit ellen. Kár volna elfelejteni ugyanakkor, hogy akár a Farage, akár a Trump mögött álló milliárdos nagyvállalkozók és médiatulajdonosok maguk is az elit tagjai. Miért volna továbbá akár kevésbé gazdag, akár kevésbé kulturált egy déli, fehér bőrű Trump-szavazó, mint egy gettóban élő fekete, vagy egy olyan latinó, akinek a fél családja illegálisan vállal munkát az Egyesült Államokban? Ők éppúgy az elit ellen lázadnak, szintén azt akarják, hogy hallja meg hangjukat a Wall Street és a kongresszus. Valójában mindkét jelölt marketingje a protestenergiák kiaknázására irányult, egyaránt az elitre mutogatva kerestek bűnbakot, miközben mindkettőjük mögött ott állt az elit. Nemcsak Trump hívei lázadtak szavazataikkal az elit és a status quo ellen, de Clinton szavazói is: a többségi társadalmat hibáztató feketék, a harcos genderisták, a nemeket eltörölni kívánó egyetemisták. Hillary azért vesztett, mert kevésbé volt hiteles ebben a kampányban, mint Donald. Kevésbé volt szórakoztató, kevésbé volt izgalmas és vonzó személyiség. Hillarynek több celeb barátja volt, mint Donaldnak, akinek viszont volt saját valóságshow-ja. Több amerikai otthonban volt szívesen látott vendég, mint Hillary.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!