Hugh Hefner tagadhatatlanul jelentős alakja volt a huszadik századnak – én pedig bevallom, nem hiszek a halottról jót vagy semmit imperatívuszában. Az utóbbi napokban addig és akkora intenzitással harsogtak körülöttem az ájtatos szervilizmus fanfárjai, míg úgy nem éreztem, meg kell vonnom Hefner kulturális örökségének mérlegét.
Ő és életműve, a Playboy tömegesen deformálta nők százmillióinak önértékelését, és szoktatta férfiak százmillióit olyan alávaló szexualitáshoz, ami aztán Kovács Kovi István, Rocco Siffredi és az igénytelen castingvideóiról hírhedt análpápa, Pierre Woodman áldatlan tevékenységéhez vezetett. Hefner a kezei közé kerülő nőket megfosztotta mindentől, ami mélység és finomság, szépség és érzékenység.
Személyes rossz ízléséből és patológiás szexualitásából az emberiség számára egy addig nem létező nőideált gyártott: a hidrogénszőke, agyonszoláriumozott és agyonplasztikázott, kizárólag szexuális objektumként funkcionáló, műkörmös cicababát. Hefner nem rabszolgákká, még csak nem is másodrendűekké, hanem kifejezetten luxusszámba menő reprezentációs tárgyakká tette a nőket. Olyan szexuális segédeszközöket formált belőlük, amelyekkel nem kell és nem is érdemes beszélgetni, amelyeknek nincs szükségük intimitásra, amelyek egész nap arra várnak, hogy gazdag férfiak közösüljenek velük, és az aktus fizetségeként adjanak nekik valami szép ékszert.
Hefner a Playboy hasábjain a prostitúció világát felszórta konfettivel, fellocsolta pezsgővel, és mindehhez a sznobéria szellemében szépirodalmi szemelvényeket rendelt, amivel megkezdte a kulturális élet elbulvárosításának alávaló műveletét. Ha az a kérdés, miként kerülnek meztelen női mellek a bulvárlapok címoldalaira – nos: Hugh Hefner tevékenysége nyomán. Soha az emberiség történetében nem volt vágyott szakma a prostitúció – Hefner azzá tette. Ehhez olyan prostituáltakat gyártott, akiknek már nem volt önértékelésük: beszélő tárgyak voltak – legalábbis amíg a Playboy-villában tonnaszámra felszippantott nagy tisztaságú kokain teljesen fel nem marta a nyálkahártyájukat.