Akárhogy is tagadjuk, mi mindannyian úgy vagyunk a természettel, mint a szerelmünkkel. Meg akarjuk őrizni, meg akarjuk menteni. Aztán, amikor egyszer úgy érezzük, hogy már biztosan menthetetlen, észrevesszük azt a sok-sok tragédiát, amit ezzel okozunk, és újra szeretni kezdünk. A természetet szeretjük, történjen bármi. Az ember természete nem más, mint saját fokmérője. Azt mondják, a rossz ember rossz természetű. Aztán persze mondják azt is, nem rossz ember ő, csak rossz a természete. Ítélet és megváltás ez, valahogyan így támadt fel Krisztus. Bennünk van a természet tisztelete, akár nevezhetnénk hitnek is, ha nem állna mindenek fölött Isten.
Egy cseresznyefa egy évben egyszer virágzik, ha szerencsénk van, ez már megtörténik a saját kertünkben, tavasz elején. Ilyenkor nem hatalmas szirmú liliomok támadnak az arcunkba, hanem sok apró, fehér virág, amelyek egy meghatározott rendben, közösségben, egy csomóban, vagyis családban élnek. Mi ez, ha nem mikrokozmosz, kicsinyített mása egymásba kapaszkodó lelkeinknek? Ha kell, ha elrendeltetett, akkor együtt kell, hogy éljen, ami együvé való, ez így természetes. Természetes, vagyis egyértelmű, mindenki egyformán gondolkodik róla, bármennyire is eltávolodik tőle, tagadja olykor. Természetesnek lenni csak őszintén lehet, ha nem vagyunk természetesek, színjátékot játszunk. Ha valaki igazán jelentős abban, amit tesz az őt körülvevő világért, a természetért, azt mondjuk, természet adta tehetség. De mit adott a természet, hogy így istenítjük?
Belemarkolni a zsíros földbe – vélhetően ma már sok embernek nem mond semmit, sőt a földben hentergő kisgyermekre úgy rivallunk: koszos vagy, fiam. Aki viszont már művelte ezt a földet, aki a földhöz köthető kultúra részese, naponta markol a földbe, számára ez az élet. Szép nyelv a magyar, életnek mondja a búzát, a kenyeret. Életnek mondja azt is, amit a természet ad nekünk. Nincs élet víz nélkül, nincs élet hosszan nyújtózkodó bárányfelhők, hűs levegőt adó vadon és tápláló gyümölcs vagy hús nélkül.