Az arcfestés már Krisztus előtt 3000-ben ismert eszköze volt a női önreprezentációnak, s az egyes történelmi korokban – más-más hangsúllyal és jelentéssel – szinte minden kultúrában jelen volt. Az egyiptomi, görög, indiai, kínai, japán, francia vagy épp az indián test-és arcfestés hol spirituális, hol drámai tartalmakat kölcsönöztek az arcnak, máskor viszont csak egyszerűen a szép vonások kiemelésére, a hibák elfedésére szolgáltak. A sötét középkort leszámítva, amikor is a smink a kurtizánok ismertető jele volt, a festék az ápolt, szép megjelenés záloga lett és maradt a mai napig. Rafinált nők rafinált eszköze a férfi szemek megtévesztésére, az önbizalom erősítésére, egy csipetnyi Hollywood a mindennapok szintjén, mert megérdemeljük.
De bármennyire is hétköznapi jelenségnek számít a sminkelt külső, azon mégiscsak meglepődünk, ha e termékek kislányok arcán hirdetik a női leleményességet. Márpedig egy amerikai felmérés szerint a 6-9 éves kislányok 43 százaléka rendszeresen használ rúzst és szájfényt, s ezen új fogyasztói réteg kiszolgálására – a játékipar mellett – már a felnőtt sminkgyártó cégek is ringbe szálltak.
Bár közhelynek számít a tény: a mai gyerekek egyre korábban kezdik a kamaszkort, s felvilágosultság tekintetében is hamar „felzárkóznak” az idősebbekhez, az arcfestés e felnőttes, nem „játszásiból”, hanem nagyon is komolyan értelmezett szokása, sokakból megrökönyödést vált ki. A Vogue magazin 2010. decemberi számában például nagy port kavart az a fotósorozat, amelyben profin sminkelt kislányok különféle dögös (boás, párducmintás, mélyen dekoltált) ruhákban pózolnak. A paradox módon erotikus, mégis groteszk képek szélsőséges példái a sminkelt kislányoknak, de felvetik a kérdést: miért is van erre szükség? Miért ábrázolják a kislányokat felnőtt nőként, miért sminkelik őket (magukat?), torzítják el megjelenésüket, s lesznek szexuális felhívó jelekkel pingált, koravén emberek?
A sminkhasználat történetében fontos elem a festék rituális-spirituális jelentése, de e mögöttes tartalmak mára már kivesztek az európai kultúrából. A különleges alkalmak sminkjei (pl. party vagy esküvői smink) még őrzik a szimbolikus hátteret, de általánosságban véve már jobban igazodunk zenei irányzatokhoz, mint egykor volt spirituális hagyományokhoz. De vajon mi a helyzet a sminkhasználó kislányokkal? Ők talán valamilyen ősi szokás felelevenítői, a gyermeki lét szimbolikus jelekkel festett képviselői? Elnézve e kicsi arcokat, a válasz egyértelműen: nem. Ha valamilyen rituáléval szeretnénk magyarázni a jelenséget, inkább a női beavatás, mint a gyermeki ártatlanság aranykora juthat eszünkbe, s ez igen zavarba ejtő. A sminkelt kislányok torzított képmásai mintha valami abszurd időcsavarról árulkodnának, melyben a női szexus megmagyarázhatatlan, titokzatos módon, gyermektestben mutatkozik meg.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!