És volt egyszer, hol nem volt valahol a rómaiak által Pannóniának nevezett síkon, alig néhány satnya méterrel a tengerszint fölött egy város, szétcsúszva túlzottan nagy területen, miként a rónán az gyakran előfordul a városokkal.
Élt abban a városban egy ember, deresedő halántékát négy unoka birizgálta, ha éppen térdén lovagoltatta őket. És kacarásztak az ő láttán, mikor a helyi néptánciskolába ballagott értük nap mint nap.
Ez az ember egyszer gondolt egy nagyot, legalábbis nyugdíjasként méreteset, és úgy határozott, benevezi unokáit egy igazi székelyföldi néptánctáborba. Amúgy is az egész nyári vakáció csak üres téblábolásra ítéli őket, ráadásul nemcsak a legendás Székelyfölddel, igaz székelyekkel ismerkedhetnek, de tanulhatnak vérbő székely néptáncot is, a már unalomig gyakorolt bőgatyás alföldiek mellé. Biztosan hatalmas élmény lesz a gyerkőcöknek!
A néptánctábor, miként minden egyéb kerek e világon, természetesen nincs ingyen. A szervezők nyilván nem csak a szűkebben-tágabban helyiekre számítanak, jól tükrözik ezt a közzétett tarifák is, úgymint:
erdélyiek: 200 lej/fő,
helyiek 100 lej/fő,
magyarországiak 66 euró/fő, szobaigény esetén + 30 euró/fő.
És most jöhet a címben említett magyar „nemzeti” matematika. Az a matematika, melytől gyakran még ma is jeges fuvallat szaladgál hátamon, és gyakran nem értem, hogyan is abszolválhattam iskolai éveimet a számok, képletek meg mindenféle tételek és egyenletek sötét erdejében tökéletesen reményvesztetten bolyongva. Igaz, a „nemzeti” matematika kicsit más, ott a műveleti jelek alapvetően érzelmi vonalakból épülnek.
Miután túllendülünk – amolyan csárdásszerű balettmozdulattal – afölött, hogy ugyan már, atyámfiai, miért kell egyáltalán különbséget tenni a táborba jelentkezők között aszerint, hogy kit honnan szalajtanak a tengerszint fölé 770 méterrel, talán elgondolkodhatunk a szervezők közgazdasági megfontolásain, melyek ugyanazt a tábort ugyanazzal a tartalommal és ellátással más-más penzumért számítják a helyi vagy éppen a magyarországi magyaroknak. Az erdélyi vagy anyaországi atyafi ugyan a díjban tudhatja saját sátrának felállítási jogát, de ha netán stabilabb fedelet szeretne a kis renitens, azért úgyis külön kell fizetnie. Miért ne lehetne akkor egységes a tarifa, és a külön óhajokért mindenki mélyebben kotor majd a zsebébe?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!