A bejelentést követően minden politikai erőnek, amely jelenleg képviselteti magát a törvényhozásban, megszületett a véleménye ezzel a lépéssel kapcsolatban. A vélemények elemzése is érdekes lehet a szakemberek számára, azonban számomra érdekesebb a tervezett lépés hasznát, és költségeit megvizsgálni, mind a képviselő, mind pedig a választópolgár szemszögéből nézve.
A közgazdaság-tudomány területén sikerrel alkalmazott haszon-költség mátrixot most a vizsgálat céljából átültetem a politikába, és a politológiába, ugyanis így láthatóvá válik a tervezett lépés minden mögöttes mozgatórugója, és a belőle származtatható következmények is. Abból kell kiindulni, hogy a választási regisztráció mind a képviselő, mind pedig a választópolgár számára számos költséggel jár, de ugyanakkor hasznot is hajt; s hogy lényegében érdeklődésük középpontjában a politikai verseny, a politikai kampány áll, melynek számszerűsíthető eredményeit egyrészt a választásokon való részvétel, másrészt a pártok közötti szavazatok százalékarányos megoszlása adja.
Ebből kiindulva a képviselő költsége abban nyilvánul meg, hogy a regisztrációhoz szükséges esélyeit fel kell javítania, azaz közvetlenebbé kell tennie a politikában végzett munkáját, láttatnia kell a választói minél szélesebb körében azt, hogy dolgozik. Ezt azért szükséges megtenni, mert a választópolgárok nagy többségének – az éppen hatalmon lévő kormányzat, politikai ideológiájától függetlenül – az a véleménye a politikusokról, hogy nagyon messze állnak az egyszerű átlagemberektől. Ugyanakkor a választó számára a választási regisztrációt hivatalosan elintézni egyfajta plusz teher lehet, amely sok esetben nem kívánt kötelesség. Ezért kell a képviselőnek közkedveltté tenni magát, hogy a választó gondolkodása e tekintetben gyökeres fordulatot vegyen.
Az egyenlet másik felében a haszon szerepel ismeretlenként. A képviselő haszna e tekintetben abban nyilvánul meg, hogy a közvetlenebb munka során mindennapi tapasztalatból ismeri meg a lehető legpontosabban a választókörzete sajátosságait, ide értve az egyéni és csoportérdekeket, a nehézségeket és a különleges jellemzőket is. Ezekre építve egy olyan választási kampányt tud felépíteni, ami profilját tekintve tökéletesen illeszkedik a választókörzet sajátosságaihoz. Rövidebben minden egyes választókörzetnek testre szabott választási kampánya lesz a képviselőjelöltek aspektusából nézve. A választó szemszögéből viszont a haszon egy ennél sokkal egyszerűbb következmény: ugyanis az eddigi politikai gyakorlat azt eredményezte, hogy a szavazófülkében nagyon sokan pillanatnyi benyomás alapján döntöttek, azonban a személyre szabott választási kampánynak köszönhetően az emóciót nagy valószínűséggel fel fogja váltani a választási racionalitás, vagyis a választóra kisebb nyomás fog nehezedni a jövőjét érintő döntést illetően.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!