Boldogabb, könnyebben megnyugtatható babát, empatikus kisgyereket szeretnénk nevelni? Akkor tanítsunk nekik zenét! Három új kutatás egybehangzó eredménye szerint ugyanis a közös zenélés nem csak nevettet és megmosolyogtat, de még a legkisebbek esetében is segíti a stresszoldást és jót tesz az agy fejlődésének – ezen kívül az empátiát is fejleszti.
Két kutatócsoport ötven féléves gyereket és szüleit tette próbára, mikor heti rendszerességgel tartott egyórás, közös zeneórát a porontyoknak és felmenőiknek. A kutatás hat hónapja során a résztvevők altatódalokkal, közös énekléssel, ritmikus mozgással és ütős hangszerekkel ismerkedtek, a feladatokat pedig nem csak az osztályban, otthon is ismételniük kellett.
Egy hegedűvirtuóz elmélete
A tantervet Shinichi Suzuki japán hegedűművész módszere alapján állították össze, aki szerint a zenei nevelést nem lehet elég korán elkezdeni. Módszerének lényeges eleme a szülők tanárként való bevonása, ami szerinte fokozza a tanulás örömét, valamint a karakterfejlődést és a fegyelmet is segíti.
A kontrollcsoport szintén járt fejlesztő foglalkozásokra, de ők szüleikkel együtt Baby Einstein CD-ket hallgattak, és zenementes játékokat, könyveket kaptak kézhez, amit aztán otthon is használtak. Többségük nem járt külön énekórára sem.
A kutatók azt tapasztalták, hogy a zenét hallgató gyerekek egy éves koruk körül meg tudták különböztetni a különböző zenéket egymástól annak függvényében, melyiket hallgatják szívesebben. Szintén jelentős különbség volt, hogy ezeknél a gyerekeknél megnövekedett agyi aktivitást tapasztaltak zenehallgatás közben.
A legérdekesebb azonban az a – szülőket leginkább lázba hozó – felfedezés volt, hogy a babák nem csupán a muzikalitás terén mutattak jelentős fejlődést, hanem fáradékonyság tekintetében is.
Nyugodtabb, frissebb baba
A zenei képzésen átesett gyerekek kevésbé voltak nyűgösek, kevésbé fáradtak el új élmények hatására, többet mosolyogtak és nevettek és könnyebben meg lehetett őket nyugtatni. Amint azt a kutatók írták, az „aktív osztályokban több pozitív szülő-gyermek interakció figyelhető meg, mint a passzív osztályokban.”