Ne aggódjatok, nem azt fogjuk írni, hogy ne üljetek autóba, vagy hogy cseréljétek kisebb fogyasztásúra a jelenlegi kocsit. Sőt, a gázüzemre történő átállással sem fogunk fárasztani titeket. Csupán olyan apró “trükköket” szeretnénk veletek megosztani, amiknek segítségével mi átlag 2-2,5 literrel kevesebb üzemanyagfogyasztást értünk el és semmi mást nem tettünk, mint odafigyeltünk egy-két dologra vezetés közben.
Fékezés helyett “csorogj”!
Az egyik legdurvább üzemanyag-fogyasztó hiba a folyamatos fékezgetés, illetve a hirtelen állóra fékezés (ld. satufék). A legtöbb esetben erre nincs szükség, és most nyilván nem az oldalról bevágó másik autó, vagy az úton átrohanó szarvas esetéről beszélünk. A megoldás: nagyobb követési távolságot kell tartani, és egy olyan, az eddiginél lassabb, egyenletes tempót választani, amelynél elegendő a gázpedálról levenni a lábunkat ahhoz, hogy az autó megfelelő mértékben lelassuljon.
Persze tudjuk, hogy nagyobb városokban ez sokszor kivitelezhetetlen, de azért érdemes próbálkozni. Motiváló adat következik: a sok fékhasználat nagyjából harminc százalékkal növeli az üzemanyagfogyasztást, és persze gyorsabb fékkopást eredményez, ami a fékezés hatékonyságának csökkenését okozza hosszú távon. Ha piros lámpához érünk ebben a lassabb tempóban, elegendő lesz csak az utolsó pillanatban kicsit rálépni a fékre ahhoz, hogy az autó megálljon. Ha ezzel szemben a lámpához közeledve teljesen lefékezzük az autót, majd elindulunk, megint lefékezünk, megint elindulunk, az olyan, mintha az ablakon dobálnánk kifelé az ezreseket. Még egy elrettentő adat: egy autó elindulása hatszor annyi üzemanyagot emészt fel, mint amikor egyenletesen, lassan csorgunk!
Ide kapcsolódik a motorfék témája is: amikor levesszük a lábunkat a gázról, az autó súlya, lendülete forgatja a kereket még egy ideig, főleg lejtőn, ez az erő pedig áttevődik a motorra, ami, mivel ilyenkor nem kap üzemanyagot, de mégis forog, gyakorlatilag nem fogyaszt (benzines autóknál 0,2 l, dízelnél 0 l) üzemanyagot. Akinek van pillanatnyi fogyasztásmérője, az jól tudja tesztelni ezt a módszert. Ha például a Budakeszi úton gurulunk lefelé, próbáljunk meg végig motorfékkel közlekedni, négyesben 60-nal, hármasban 40-nel, és jól képedjünk el a lejtő alján! :)
Tedd üresbe, vagy állítsd le!