A Koegel Autizmus Központ kutatása rámutatott arra, ha az autista gyerekek teret kapnak tehetségük, érdeklődési területük bemutatására, az nagyban segíti őket abban, hogy baráti kapcsolatokat alakíthassanak ki másokkal. A felmérésből az is kiderült, hogy az az agyi terület, amely felelős a szociális viselkedésért, sokkal kevésbé sérült az autistáknál, mint korábban hitték.
A korlátozott érdeklődési kör elszigetelhet
„A probléma az, hogy az autisták korlátozott érdeklődési köre elszigeteli őket más emberektől – mondja Robert Koegel, a központ igazgatója, a kutatás vezetője. – Annyira csak arra tudnak koncentrálni, ami őket leköti, hogy más emberek emiatt furcsának tartják őket. De ha egy, az érdeklődési körhöz kapcsolódó tevékenységben vesznek részt, az lehetővé teszi, hogy közben kapcsolatokat alakítsanak ki és egy adott társadalmi csoport megbecsült tagjává váljanak, miközben különös tevékenységükből előnyt kovácsolnak.”
A különös tevékenység előny is lehet
A Science Daily cikke szerint a kutatócsoport három autista fiúnak igyekezett segíteni, hogy jobban kapcsolatba kerülhessen társaival. Ahelyett, hogy gátolták volna az időnként kényszeres tevékenységeiket, inkább szakköröket szerveztek az aktivitás köré, és meghívtak tanulókat a fiúk iskoláiból, hogy teret adjanak a szociális interakciónak.
Az egyik ilyen szakkör a számítógépes grafikára épült. A csapat egy grafikai tervezőklubot hozott létre, amelyben a tanulók különböző cégeknek terveztek logókat. Mivel a legtöbb résztvevőnek nem volt e téren tapasztalata, a gyerekek az e területen szakértőnek számító autista társukra voltak utalva. „Amikor az autista fiú arról beszélhetett, ami érdekli, képes volt a könnyebben elfogadható szociális viselkedésre – mondta Koegel. – Nemcsak barátságot kötött társaival, de megválasztották a klub elnökének is.”
A legfontosabb a motiváció
A kutatásvezető szerint a felfedezés azért is jelentős, mert rámutat arra, hogy az autistáknak sokkal magasabb szinten funkcionál az agyuk, mint korábban feltételezték. „Idáig azt gondoltuk, hogy a szociális viselkedésért felelős agyi terület olyannyira sérült az autistáknál, hogy képtelenek normális szociális interakciókra. Most bebizonyítottuk, hogy ez nem így van. Ha tudjuk motiválni a gyerekeket, gyors és drámai fejlődésre képesek ezen a téren.” A kutatócsoport örömmel konstatálta, hogy az ily módon motivált gyerekeket értékelni és tisztelni kezdték társaik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!